Uutiset
Rallisprintin ja Asfalttisprintin SM-sarjojen kalenterit kaudelle 2025
14.10.2024
Seuratuki 2025: hakuaika marraskuussa
11.10.2024
Päivämäärämuutoksia Lahden Ralli SM, Kouvolan Ralli SM ja Kouvolan Rallicross SM kilpailukalentereihin 2025
11.10.2024
Hallituksen kuulumisia – lokakuun kokouksen asialistalla talousarvio, toimintasuunnitelma ja maksut kaudelle 2025
11.10.2024
Ralli-autojen kuntokatsastajien koulutustilaisuudet joulukuussa 2024
10.10.2024
Yhteisöllistä autourheilutoimintaa pienestä pitäen – MM-rallin Laukaan erikoiskokeen päällikkö ja koordinaattori Minä olen -haastattelussa
10.10.2024
Tuukka Taponen ja Art Grand Prix yhdessä FIA F3-sarjaan kaudella 2025
9.10.2024
AKK kiittää pitkän ja ansiokkaan uran tv-tuotannossa tehnyttä Jyrki Karia - Jyrkin tekemä työ näkyy vahvasti tulevissa streamtuotannoissa
9.10.2024
Tekniikan lajipäivä 23.11.2024 Ellivuoressa
8.10.2024
Haku lajiryhmiin vuosille 2025-2026 on avattu!
4.10.2024
F-Rallisarjan keskustelutilaisuus 5.6.2018
12.6.2018
F-Rallisarjan kutsutuille aktiivikilpailijoille/muille toimijoille järjestettiin keskustelutilaisuus tiistaina 5.6.2018. Tilaisuudessa käytiin läpi sarjan nykytilaa, palautetta sekä mahdollisia tulevaisuuden muutostarpeita.
Läsnä tilaisuudessa olivat seuraavat henkilöt:
Aku Kaukoluoto, kilpailija
Reijo Mattila, kilpailija
Kimmo Rostedt, kilpailija
Joni Kohtaniemi, kilpailija
Juha Koljonen, kilpailija
Jorma Mikkola, sarjakoordinaattori/viestintä
Marko Kyöstilä, sarjan valokuvaus/viestintä
Arto Syynimaa, TV-tuotanto/BV-Team
Toni Lönnroos, TV-tuotanto/BV-Team
Timo Rintakoski, Rallin Lajiryhmä
Markus Silfvast, Rallin Lajiryhmä
Henrik Frank, Lajipäällikkö
Tilaisuudessa käytiin läpi mm. seuraavia asioita:
Kauden 2018 palaute ja kokemukset
Käytiin läpi yleisesti sarjan tilanne, sekä palautteet ja huomiot kauden jo ajetuista osakilpailuista. Lisäksi keskusteltiin kauden 2017 jälkeen tehdyistä sääntömuutoksista ja niiden vaikutuksesta sarjan nykytilanteeseen.
Esille nousi seuraavia kommentteja:
- Sarjan yleisilme ja ”fiilis” on varsin positiivinen, verrattuna aikaisempaan
- Kustannustaso sarjan kiertämisessä pysyy maltillisena, esim. jos verrataan Ralli SM:n yhteydessä ajettavaan Suomi Cupiin
- Todettiin yleisesti, että kaudella 2017 tehdyt muutokset käytännössä kokonaisuudessaan ovat olleet positiivisia, ennen kaikkea ”nuottiluokan” mukaanotto on nostanut sarjan profiilia huomattavasti
- Automäärissä kilpailukohtaisesti ei suurta nousua (pl. Jämsä), mutta itse sarjaan ilmoittautuneiden määrä nousi n. 20%
- Yleisesti todettiin, että sarjan ns. ”perusasiat” on nyt kunnossa, suurta muutostarvetta ei ole
- Kilpailujen tekninen laatu ok, mutta edelleen osakilpailujen välillä on isoja eroja siinä, miten ”sarjakilpailun” fiilis välittyy kilpailijoille. Todettiin, että kilpailijat ovat järjestäjille ensisijaisia asiakkaita, ja toiveena olisi (todettu jo 2017) että kilpailut erottuisivat selkeämmin kansallisen tason (lue, muu kuin sarjakilpailut) tapahtumista
- Kilpailujen näkyvyys alueella, palkinnot ja yleinen sarjafiilis edelleen ”loistavat poissaolollaan” osassa sarjan osakilpailuja
- Edelliseen viitaten, toivotaan järjestäjille aiheeseen koulutusta ja kannustusta myös sarjajärjestäjän (lajiliitto/lajiryhmä) toimesta. Sarjan perusrakenne on kunnossa, eniten kehitystä kaivataan kilpailutapahtumien toteutukseen
- Jämsän osakilpailussa jaetut ”lisäpalkinnot” koettiin todella positiivisiksi
- Keskusteltiin kilpailujen huolloista, ja keskitetty huolto sai kiitosta mm. Pienemmän huoltomiestarpeen/kaluston takia. Todettiin kuitenkin myös, että ns. ”kiertävä huolto” ei sinänsä sekään ole huono, mutta vaatii kilpailijoilta hieman enemmän. Todettiin, että jatkossa molemmat vaihtoehdot käy, ja ovat järjestäjän vapaasti valittavissa
- Mikäli käytetään keskitettyä huoltoa, toivottaisiin että järjestäjät toisivat myös yleisön tietoon sitä, missä huolto sijaitsee ja milloin kilpailijat siellä ovat. Todettiin että yleisö kuitenkin varmasti (ennen kaikkea perheet) kiinnostuvat kilpa-autoista ja niihin olisi mahdollista houkutella yleisöä, nykyisin huoltojen aikataulut eivät kuitenkaan näy missään, muille kuin kilpailuun osallistuville
- Nykyinen lähtöjärjestys aikaansaa mahdollisia vaaratilanteita, kun nopeammat autot ottaa hitaampia kiinni erikoiskokeilla (ennen kaikkea 2WD vs. 4WD)
Mahdolliset kehityskohteet ja muutostarpeet kaudelle 2019
Keskusteltiin sarjan mahdollisista muutostarpeista tulevaisuuteen. Yleisesti todettiin, että kaudelle 2018 tehty sääntömuutokset ovat osoittaneet toimivuutensa ja suurta muutostarvetta ei ole.
Todettiin, että yleisesti mahdolliset muutokset pyritään tekemään mahdollisimman pitkäjänteisesti ja huomioiden päätösten ylivuotisuus. Nopeasti tehdyillä muutoksilla, ilman tarvittavaa taustaselvitystä harvoin saadaan toimivia päätöksiä pitkässä juoksussa.
Todettiin, että taustoittaaksemme tiettyjen esille tulleiden asioiden muutostarvetta, toteutetaan kausien 2017 ja 2018 F-Rallisarjaan ilmoittautuneille kilpailijoille kysely, jossa kysytään mielipiteitä tiettyihin asioihin.
- Lähtöjärjestys -> Keskusteltiin lähtöjärjestyksestä, sekä sen vaikutuksista eri luokkiin. Todettiin että nuotista ajaessa, nimenomaan nuotin toimivuuden kannalta olisi tärkeää, että tie olisi mahdollisimman puhdas. Ennen kaikkea talvikelillä vaikutus on suurempi, kesällä ei niinkään merkitystä
- Keskusteltiin myös luokkajaosta. Luokkajakoon ei tehdä muutosta tulevalle kaudelle, mutta nostettiin esille huoli siitä, että luokkia ja ennen kaikkea mestaruuksia on nykyisellään liikaa
- Keskusteltiin myös pistelaskusta, jossa ennen kaikkea yhden kilpailun poisjättäminen loppupisteistä herätti keskustelua. Aiheeseen ei lopullista ”vedenpitävää” ratkaisua esitetty, mutta todettiin että pistelaskusta on hyvä kysyä myös kyselyssä
- Nostettiin esille vaihtoehto, jossa kauden toisesta osakilpailusta jaettaisiin 1,25-kertaiset pisteet, ja kauden päätöskilpailusta 1,5-kertaiset pisteet
- Nostettiin esille myös mahdollinen ”suljettu sarja”, eli että vain ennakkoon ilmoittautumalla, voit kilpailla sarjaluokista. Kysytään kyselyssä
- Tulokascupin vaatimuksen muuttaminen niin, että 10 ja sitä vähemmän nousupisteitä keränneet voivat osallistua sarjaan
Sarjan kalenteri kaudelle 2019
Todettiin sarjan kalenteri kaudelle 2019. Tuotiin esille se, että kilpailut sijaitsevat maantieteellisesti varsin pienellä alueella, mutta toisaalta todettiin, että kyseisen alueen kilpailut perinteisesti houkuttelevat kilpailijoita varsin mukavasti.
Kaudella 2019 ajetaan viidessä osakilpailussa seuraavasti:
2.2.2019 Revontuliralli, Hankasalmi
23.2.2019 Kuhmoisten Sora Ralli, Kuhmoinen
8.6.2019 Toivakka Ralli
14.9.2019 Jari-Pekka Ralli, Heinola
5.10.2019 Laihia Ralli
Kaudelle 2020 tullaan tutkimaan mahdollisuutta palata 6 osakilpailuun, joko niin että talvella ajetaan kolme ja kesällä kolme, tai vaihtoehtoisesti talvella kaksi ja kesällä 4 osakilpailua.
Sarjan viestintä
Todettiin sarjan viestintä erittäin positiiviseksi, ja tästä iso kiitos kuuluu Jorma Mikkolalle.
Keskusteltiin aiheesta, ja nostettiin esille ennen kaikkea ennen kauden alkua tapahtunut kuljettajien esille nostaminen jne. erittäin hienoksi asiaksi.
Nostettiin esille myös se, että kuljettajien kannattaa olla todella aktiivisia oman alueensa paikallislehtien suuntaan. Lehdet yleensä mielellään julkaisevat juttuja, mutta asiassa pitää olla itse aktiivinen. Muistutettiin myös, että sarjalla on oma kuvapankki, josta saa kuvia tiedotteiden tueksi vapaasti käyttää.
Sarjaviestinnän puolelta palaute kilpailijoille on se, että pitäisi olla aktiivisempi, mikäli haluaa näkyvyyttä! Nykyisin kaikki tiedon saanti on käytännössä Jorman aktiivisuuden varassa, eli kilpailijoilta toivotaan aktiivisempaa otetta!
TV-Tuotanto
Käytiin yleisesti pitkä keskustelu liikkuvan kuvan tuottamisesta F-Rallisarjan osakilpailuista.
Nostettiin todella positiiviseksi kauden alla tehty sarjan intro/teaser-video, joka jaettiin sosiaalisessa mediassa!
Lisäksi nykyiset TV-lähetykset todettiin toimiviksi ja laadukkaasti toteutetuiksi.
Nykyinen liikkuvan kuvan oikeuksien haltija Arto Syynimaa (BV-Team) kertoi yleisesti sarjan TV-tuotannosta sekä siitä, miten kilpailuissa suoritettavien kuvauksien kanssa toimitaan.
Yleisesti nostettiin esille se, että kilpailuista kaivattaisiin enemmän kilpailun aikaista livekuvaa ja live-lähetyksiä sekä yleisesti liikkuvan kuvan ”SoMe”-sisältöä.
Lisäksi toiveena olisi, että sarjan ympäriltä tuotettaisiin enemmän ”taustoittavaa” videomateriaalia julkaistavaksi sarjan eri kanavissa (SoMe, Nettisivut jne.) sekä YV-lähetyksissä.
Todettiin, että kuljettajat voivat itsenäisesti tehdä ko. Tyyppistä videomateriaalia ja sitä saadaan julkaistavaksi sarjan eri viestimissä. Tähän Arto Syynimaa toimittaa ohjeistuksen, minkälaista videota ja missä muodossa niitä voidaan toimittaa.
Nostettiin esille myös ajatus, voisiko jokaisen osakilpailun koosteen lopussa olla ”mainos” seuraavasta osakilpailusta, joka saataisiin myös pientä korvausta vastaan järjestäjien käyttöön ennen omaa kilpailutapahtumaa mainosmateriaaliksi.
Muut asiat
Todettiin, että sarjalla ei ole erillistä promoottoria tai kaupallista toteuttajaa tällä hetkellä
AKK on edelleen valmis neuvottelemaan asiasta kiinnostuneiden tahojen kanssa, mikäli halukkuutta sarjan markkinoinnille ilmenee.
Kilpailijoilla on kiinnostusta kauden päättävälle laivaristeilylle. Selvitetään mahdollisuutta sen toteutukselle.
Lisätiedot:
Sarjakoordinaattori Jorma Mikkola, jorma.mikkola@hanaa.fi, 0500 490812
lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040 5349977