JM Lajiryhmä tiedottaa päivitetty 3.12.2018

3.12.2018

« Takaisin

Päivitetty tiedotetta 3.12.2018 kohta 10.3.1 Moottoritila osalta.

Sallittujen vetopään renkaiden lista 2019 on julkaistu.

Sallittujen vetopään renkaiden lista 2019

(Lajit-Jokamiehenluokka-Materiaalit-2019 Sallitut vetopäänrenkaat)

Rengaslistaa päivitetään keväällä 2019 kerran, noin kuukausi ennen kesäkauden aloitusta (maaliskuu 2019), rengasehdotukset listalle suoraan lajipäällikölle sähköpostitse juho.ketonen(at)autourheilu.fi

Tarkennuksia jokamiehenluokan teknisiin sääntöihin 2019, tarkennukset viedään sähköiseen sääntökirjaan.

Lisätään teksti
poistetaan teksti

10.3. Kori
Mikäli alkuperäiset runkopalkit on muutettu tai poistettu,
tulee uusien runkopalkkien putken, palkin tai profiilin putkien tai palkkien
ulkomitan oltava vähintään 40x40mm, ja maksimissaan
60x60mm. Seinämävahvuus vähintään 3mm, maksimissaan
6mm. Putken, palkin tai profiilin  Putkien tai palkkien on oltava magneettista
materiaalia. Mikäli runkopalkit eivät ole alkuperäiset
niissä tulee olla tarkastusreiät seinämävahvuuden tarkistamiseen(6mm).

10.3.1 Moottoritila
Autojen moottorit saa suojata korin sisäpuolelta suojaputkilla
(enintään 2 kpl), joiden ainevahvuuden enimmäismitat
ovat; neliöputki 60x60x4 mm ja rakenneputki
/ huonekaluputki halkaisija 62 mm ja seinämävahvuus
4 mm. Suojaputkiin tulee porata 5 mm reikä tarkistusmittausta
varten. Putket saa liittää toisiinsa vastaavan mittaisilla
väliputkilla ja enintään 3kpl. Putkien tulee
olla onttoja, eli niitä ei saa käyttää lisäpainojen sijoituspaikkana.
Autot on varustettava vähintään 3 litran kokoisella
öljynkerääjällä. Pois lukien alkuperäinen suljettu
kampikammiojärjestelmä. Öljynkerääjän maksimi aine
vahvuus on 3mm.
Moottorin tulee mahtua alkuperäiseen paikkaan ja tilaan
mahdollinen paloseinän siirto sekä takamoottorissa
autoissa sallittu takapellin kannen muutos huomioiden.
Moottorin on sijaittava moottoritilassa ja kardaanitunneli
ei ole moottoritilaa. Poikkeuksena edelliseen
lauseeseen; Vetotapaa saa muuttaa. Moottorin paikka
on vapaa joko auton etupäässä tai takapäässä mahdollinen
paloseinän siirto huomioiden. Moottori ja vaihdelaatikko
on kiinnitettävä tukevasti ja turvallisesti.
Moottorin paikan muutos on sallittu vain silloin,
kun taka- tai keskimoottoriseksi muutetun auton mallivuosi on 1990
tai uudempi. Mallivuosi tarkoittaa sitä, että kyseinen automalli
on ollut tuotannossa vuonna 1990.
Moottorin paikan muuttuessa EVK-autossa ei ole mallivuosirajoitetta.
Moottori kohdan 10.6 Moottori tai 10.6.1. Vierasmoottorisääntö mukaisesti.


10.6.1. Vierasmoottorisääntö
Taka- ja keskimoottoriset autot:
Automalliin kuuluvan moottorin asemasta voidaan
käyttää oman tai toisen valmistajatehtaan enintään
8-venttiilistä  1650 cm3 auton moottoria.
Auton mallivuoden ollessa 1990 tai uudempi saa
vaihtomoottorina käyttää myös 12 tai  16-venttiilistä enintään
1650 cm3 moottoria mutta vain
kaasutinversiona. Sylinterien lukumäärä on enintään
neljä. Mallivuosi tarkoittaa sitä, että kyseinen automalli
on ollut tuotannossa vuonna 1990. Moottorin kiinnityspisteet
tulee vahvistaa vähintään 3 mm paksulla metallilevyllä,
jonka koko on vähintään 12x12 cm.

Turvakehikko JM-luokassa

Selkeytys jokamiehenluokan turvakaarisääntöön käytettävien turvakaariputkien materiaalien ja kokojen osalta.

Turvakehikko saumallisesta putkesta:
Turvakehikossa on saumallisen putken käyttö sallittu, jos putken paksuuden ainevahvuuden nimellismitta on vähintään 42,4x3,2 mm. ja samaa materiaalia käytetään koko turvakehikossa.
- Saumallinen putki on sallittua vain jokamiehenluokan autoissa.
- Saumallisen putken paksuuden ainevahvuuden nimellismitta vähintään 42,4x3,2 mm.
- Kaikkien putkien tulee olla saumallista putkea kuten säännöissä lukee: samaa materiaalia käytetään koko turvakehikossa.
- Pääkaaren paksummat ulkomitat (45/50 mm) eivät ole pakollisia JM-luokassa.
- Pääkaaret saa tehdä paksummasta saumallisesta putkesta vähintään 42,4x3,2 mm.

Turvakehikko saumattomasta putkesta:
Turvakehikko saumattomasta putkesta: ainevahvuuden nimellismitta vähintään 38x2,5 mm tai 40x2,0 mm ja samaa materiaalia käytetään koko turvakehikossa.
- Yllä olevien saumattomien putkien käyttö koko turvakehikossa on sallittua vain jokamiehenluokan autoissa.
- Pääkaaren paksummat ulkomitat (45/50 mm) eivät ole pakollisia JM-luokassa.
- Pääkaaret saa tehdä paksummasta saumattomasta putkesta vähintään 45x2,5 mm tai 50x2,0 mm, tällöin kaikki muut putket joko 38x2,5 mm tai 40x2,0 mm saumatonta putkea.


Lisätietoja antaa lajipäällikkö Juho Ketonen, juho.ketonen(at)autourheilu.fi, 050 566 5577

Design Mainostoimisto Ajaton Oy