Rallin Lajiryhmän kokous 1/20 7.2.2020

18.2.2020

« Takaisin

AKK:n Rallin Lajiryhmä piti vuoden ensimmäisen kokouksensa perjantaina 7.2.2020. Kokouksessa olivat läsnä:

Markus Silfvast, puheenjohtaja

Toni Mäkinen

Timo Rintakoski

Jani Paasonen

Toni Gardemeister

Henrik Frank, lajipäällikkö

Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavat asiat.

ESITYKSET HALLITUKSELTA TAI MUILTA LAJIRYHMILTÄ

AKK:n hallituksen selvityspyyntö, koskien kilpailuluokkia jossa käytetään muiden lajiliittojen sääntöjen mukaisia autoja. Lisäksi pyydetty selvitys eri maiden (NEZ) välisestä sopimisesta asiassa.

Keskusteltiin aiheesta, ja todettiin että vuosittain AKK:n edustaja (lajipäällikkö, Suomen edustaja NEZ Rallikomissiossa) on allekirjoittanut NEZ-alueen maiden yhteisen sopimuksen, jolla mahdollisestaan seuraavaa:

  • Alueen lajiliittojen kilpailijoiden kilpaileminen eri maiden kilpailuissa vapaasti mahdollista (mikäli Suomessa kilpailu on NEAFP-kilpailu)
  • Kilpailijat voivat kilpailla kansallisella lisenssillä
  • Kilpailija voi kilpailla oman maansa tekniikkasäännön mukaisella autolla, mikäli ko. kilpailun säännöissä on sen mahdollistava luokka
  • Kuljettajan turvavarusteet kilpailun lajiliiton sääntöjen mukaisesti
  • Auton turvavarusteet kuljettajan lisenssivaltion sääntöjen mukaisesti

AKK:n lajiryhmä on toistaiseksi myöntänyt kahteen eri kilpailuun luokan, johon voi osallistua myös muilla kuin AKK:n säännön mukaisilla autoilla. Tällöin vaatimuksena on ollut, että kuljettajan kilpailijalisenssin ja auton tekniikkasäännön tulee kulkea ”käsi kädessä”.

Lajiryhmän lausunto aiheeseen: Lajiryhmän näkemyksen mukaan nykyinen NEZ-maiden välinen käytäntö on toimiva ja suositellaan sen jatkamista. Toistaiseksi suomessa kilpailumahdollisuuksia on ollut vähän, mutta lajiryhmä näkee, että järjestäjillä on mahdollista ottaa halutessaan kilpailuihin kyseisen tyyppinen luokka, jossa voi kilpailla NEZ-maiden sääntöjen mukaisilla autoilla. Kyseinen luokka on sarjakilpailuissa aina lisäluokka, ja kyseisillä autoilla ei ajeta arvosarjojen pisteistä. Sama huomioidaan esim. lähtöjärjestyksessä jne. Lisäksi autoilla tulee olla aina sen maan katsastuskortti/muu tekninen dokumentti, jonka maan sääntöihin auto perustuu. Jatkossa kilpailijan lisenssivaltiolla ei ole merkitystä. Kilpailukohtaisesti myös voidaan tarkentaa sen, minkälaisilla autoilla kilpaileminen on mahdollista.

Lajiryhmä korostaa, että esim. vallitsevien sää-olojen takia kiinnostus suomalaisia ralleja kohtaan on kasvanut huomattavasti esim. Baltiassa. Lisäksi todetaan, että kyseinen toimintamalli on ollut käytettävissä myös nykyisin, tapauskohtaisiesti. Laaditaan aiheeseen erillinen ohjeistus lajipäällikön/lajiryhmän toimesta jatkoa ajatellen.

SEURANTARAPORTIT

Käsiteltiin talvikaudella toistaiseksi ajettujen rallien seurantaraportit.

KALENTERI-ASIAT

Arvosarjojen runkokalenterit 2021

Ralli SM (sis. RSJM ja Nuorten SM)               

  1. Osakilpailu: 15.-16.1.2021
  2. Osakilpailu: 5.-6.2.2021
  3. Osakilpailu: 5.-6.3.2021
  4. Osakilpailu: 28.-29.5.2021  
  5. Osakilpailu: 18.-19.6.2021 
  6. Osakilpailu: 4.-5.9.2021
  7. Osakilpailu: 1.-2.10.2021

Osakilpailujen määrä päätetään erikseen, vaihtoehtona on kuusi tai seitsemän osakilpailua.

Historic Rally Trophy

  1. Osakilpailu: 23.1.2021
  2. Osakilpailu: 13.2.2021
  3. Osakilpailu: 27.2.2021
  4. Osakilpailu: 12.6.2021
  5. Osakilpailu: 11.9.2021
  6. Osakilpailu: 9.10.2021

Lisäksi huomioitava Lahti Historic EM-rallin päivämäärä, sekä mahdollinen seitsemäs osakilpailu, mikäli sellainen päätetään ajaa.

F-Rallisarja

  1. Osakilpailu: 30.1.2021
  2. Osakilpailu: 20.2.2021
  3. Osakilpailu: 13.3.2021
  4. Osakilpailu: 22.5.2021
  5. Osakilpailu: 21.8.2021
  6. Osakilpailu: 18.9.2021

Lisäksi kalenteriin huomioitava mahdollinen Vetomies-kilpailu.

 Kalenterimuutosten ehdot tulevaisuudessa

Keskusteltiin kauden aikana toteuttavia mahdollisia kalenterimuutoksia, joita olosuhteiden pakosta ollaan talvikaudella 2020 jouduttu tekemään. Lopputuloksena on ollut valitettavia päällekkäisyyksiä. Tulevaisuudessa vastaavat tilanteet halutaan välttää, joten jatkossa nojataan seuraavaan toimintamalliin:

Lajiryhmän päätös: Jatkossa kilpailun päivääräsiirrot ovat mahdollisa vain arvokilpailuista vapaille viikonlopuille. Mikäli sellaista ei löydy, kilpailu joudutaan perumaan.

HRT-sarjan kalenterin muutos kaudella 2020

Todettiin että Historic Rally Club Finland on sopinut Heinolan UA:n kanssa Historic Rally Club Finlandin kanssa yhden HRT-osakilpailun toteutuksesta peruttujen talvikilpailujen tilalle.

SÄÄNTÖASIAT

Kategorian 3-kilpailujen sääntötarkennukset

Käsitellään seuraavassa kokouksessa maalis-huhtikuussa, yhdessä muiden kauden 2021 sääntömuutosten kanssa.              

Sääntömuutosesitys koskien punaisen lipun käytäntöä

Käsiteltiin sääntömuutos koskien punaisen lipun käyttöä. Tarve sääntömuutokselle tullut Ralli SM-sarjassa käytettävän uuden seurantajärjestelmän myötä.

Lajiryhmän päätös: Toteutetaan sääntömuutos Rallin Sääntöjen artiklaan 23.8.

Sääntökorjaus koskien aikahyvitystä

Todettiin rallin sääntöjen ristiriitaisuus koskien aikahyvityksen myöntämistä.

Lajiryhmän päätös: Korjataan sääntömuutos seuraavasti Rallin Sääntöjen artiklaan 23:

Poistetaan lause: Kanssakilpailijan aiheuttama tiesulku ei oikeuta aikahyvitykseen, erikoiskokeen uusimiseen tai vastalauseeseen.

Lisäksi poistetaan seuraavasta kappaleesta tarkentava määritelmä ”poikkeustapauksissa”.

Lähtöpaikkamuutosten käsittelyprosessi

Todettiin, että sääntökohta 10.3. muutetaan seuraavilta osin:

Lajiryhmän päätös: Muutetaan lause: Mahdolliset lähtöjärjestyksen muutokset käsittelee ja päättää kilpailunjohtaja kilpailijan kirjallisesta pyynnöstä, ja esittelee ne tuomaristolle.

Vuoden jatkoaika 16-tuumaisten renkaiden käyttöön kansallisissa kilpailuissa

Todettiin palaute, jossa toivotaan 16-tuumaisille renkaille jatkoaikaa. Nykyisen säännön mukaan näillä renkailla voidaan ajaa talvikauden 2021 loppuun.

Lajiryhmän päätös: Selvitetään rankaiden saatavuuden nykytilanne, ja sen jälkeen tehdään päätös asiasta kansallisten rallien sekä arvokilpailujen lisäluokkien suhteen tulevaisuuteen. Palataan asiaan seuraavassa kokouksessa.

MUUT ASIAT

Lajiseminaarin järjestäminen

Käsiteltiin lajiseminaarin järjestäminen, johon kutsuttaisiin valittu määrä rallin parissa toimivia harrastajia (kilpailijat sekä kilpailujen tekijät) plus muita sidosryhmiä.

Päätettiin alustavksi päivämääräksi 15.4. Tilaisuus pidetään iltapäivällä n. 14.00-18.00 välisenä aikana, paikkana Jyväskylä.

Muutos lakiin koskien teiden sulkemista rallikäyttöön 

Todettiin lakiin tuleva muutos, josta tulee viipymättä tiedottaa rallien tekijöitä. Laaditaan aiheesta mahdollisimman selkeä tiedote, josssa rallien järjestäjiin vaikuttavat muutokset tuodaan julki. Lajipäällikkö laatii tiedotteen, lajiryhmän jäsen Toni Mäkinen avustaa asiassa.

V1600-luokan autojen passit SM-sarjassa

Todettiin, että V1600-luokan autoille on rata-ajon SM-sarjassa laadittu uusitut, tarkemmat tekniikkapassit. Rallin SM-sarjassa voidaan kilpailla kaudella 2020 vielä vanhoilla V1600-passeilla, lajiryhmän aikaisemman linjauksen mukaisesti.

SEURAAVA KOKOUS

Kauden 2020 kokousaikataulu

Lajiryhmän seuraava kokous perjantaina 13.3 ja työpaja lauantaina 14.3. Pitopaikka selvitetään erikseen.

Tämän jälkeen seuraava kokous 13.5 AKK:n toimistolla. 

Syksyn kokoukset päätetään myöhemmin.

Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi

Design Mainostoimisto Ajaton Oy