Uutiset
AKK:n ylimääräinen liittokokous teki päätöksiä Vantaalla
28.6.2025
Kaksi Flying Finn Tour tapahtumaa heinäkuussa
27.6.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 15.-16.11.2025 Hämeenlinnassa
25.6.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 29.-30.11.2025 Kuopiossa
25.6.2025
Kartingin lajiryhmän kuulumisia 6-25
18.6.2025
AKK aloittaa kilpailutuksen ja pyytää tarjouksia laitetoimittajilta Karting SM-sarjaan
18.6.2025
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia 5/2025 ja 6/2025
18.6.2025
AKK Sports Oy:n hallitus valittu – Pasi Mäenpää jatkaa puheenjohtajana ja Arto Tolvanen uutena jäsenenä
14.6.2025
KymiRing tositoimiin – Ensimmäinen kansainvälinen kilpailu RallyX starttaa
13.6.2025
Kiinnostaako SM rallien ytimessä toimiminen?
12.6.2025
Rallisprintin Lajiryhmän kokous 2/19 19.3.2019
25.3.2019
Rallisprintin Lajiryhmä piti kauden toisen kokouksensa (2/19) tiistaina 19.3.
Kokouksessa olivat läsnä:
Veikko Lehtonen (pj.)
Minna Ahola
Erkki Koskelo
Juha Pensas
Henrik Frank (lajipäällikkö)
Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavat asiat:
SÄHKÖPOSTILLA KÄSITELTYJEN ASIOIDEN TOTEAMINEN
Lajiryhmän toimiminen kilpailijoiden yhteyshenkilöinä Turengin AUK:n järjestämässä Rallisprintissä
Käsiteltiin Turengin AUK:n esittämä kutsu, jossa kutsuttiin AKK:n Rallisprintin Lajiryhmän jäsenet sekä lajipäällikkö kilpailupäivänä kilpailupaikalle toimimaan kilpailijoiden yhdyshenkilöinä.
Lajiryhmän päätös:Lajiryhmä käsitteli kutsun ja päätti että osallistuu ko. tapahtumaan kilpailupäivänä.
RALLISPRINTIN SEURANTARAPORTIT
Käsiteltiin Rallisprintin talvikauden 2019 kilpailujen seurantaraportit
SÄÄNTÖ-ASIAT
Talvirenkaat rallisprintissä kauden 2020 alusta lähtien:
Todettiin että lajiryhmä on jo aikaisemmin tehnyt päätöksen, että rallisprintin arvokilpailuissa siirrytään kauden 2020 alusta käyttämään ns. ”uuden säännön” mukaisia talvirallirenkaita. Kansallisissa kilpailuissa voidaan kaudella 2020 vielä käyttää vuoden 2018 säännön mukaisia renkaita. Kauden 2021 alusta kaikissa rallisprinteissä käytetään vuoden 2019 säännön mukaisia renkaita.
Liputuskäytännöt sekä ”tuplakeltaisen” vaikutuksen alla toimiminen:
Todettiin, että sääntö asian suhteen on selkeä, mutta toimintatavat kilpailuissa ovat vaihtelevia. Lisäksi on huomioitu, että asian valvonta on kilpailuissa ollut ajoittain turhan lepsua, eikä mahdollisiin väärinkäytöksiin ole puututtu.
Todettiin että nykyisellään sääntö asian suhteen on aika ”raju”, eli liputusmerkkien noudattamatta jättäminen johtaa automaattisesti kilpailusuorituksen hylkäämiseen.
Lajiryhmän päätös:Muutetaan tulevan vuoden (2020) sääntöihin, että selkeä ja todettu keltaisen lipun noudattamatta jättäminen aiheuttaa 10 sekunnin aikasakon.
Mikäli kilpailijalle näytetään kahta keltaista lippua, silloin voidaan kilpailunjohtajan päätöksellä antaa kilpailijoille mahdollisuus uusintakierrokseen. Tällöin on pysyttävä todentamaan, että kilpailija selkeästi reagoi ”tuplakeltaiseen” ja on huomioinut ne.
Mikäli kilpailija ei reagoi ”tuplakeltaisiin”, seuraamuksena 30 sekunnin aikasakko.
Lääkärin nimeäminen rallisprint-kilpailuihin:
Lajiryhmän esitys AKK:n turvatyöryhmälle: Todettiin, että asiassa pyydetään AKK:n turvatyöryhmältä selkeä ja mahdollisimman helposti järjestäjien ymmärrettävä ohjeistus asiaan koskien koko autourheilun lajikenttää. Lisäksi pyydetään turvatyöryhmältä näkemys siitä, voitaisiinko kilpailut toteuttaa jatkossa mahdollisesti ilman lääkärin nimeämistä, mikäli se vain on mahdollista, ja huomioida asia sääntöihin (2020) tulevaisuudessa.
MUUT ASIAT
Radantarkastusohje ja radantarkastajat:
Todettiin, että radantarkastusten tärkeys korostuu entisestään tulevaisuudessa, ja myös yleisöturvallisuuteen liittyviä asioita tulee huomioida entistä tarkemmin. Tämän myötä radantarkastajille tulee järjestää koulutuspäivä, jossa käydään läpi radantarkastuksen ohjeistus.
Samalla lajiryhmä selvittää, kuinka moni nykyisistä radantarkastajista on vielä käytettävissä tehtävään ja samalla haetaan mahdollisia uusia radantarkastajia.
Lajiryhmän päätös:Avataan haku uusille radantarkastajille ja samalla selvitetään ketä nykyisistä on käytettävissä tehtävässä. Hakemukset huhtikuun loppuun mennessä. Radantarkastajien koulutuspäivä järjestetään alkusyksystä 2019. Tarkka päivämäärä päätetään myöhemmin.
TUKES:n ja OTKES:n raportit kesän 2018 autourheilutapahtumissa sattuneista onnettomuuksista:
Todettiin, että lajiryhmän jäsenet ovat kaikki tutustuneet molempiin raportteihin. Huomioidaan raportit ja niiden sisältö tulevissa ohjeistuksissa ja koulutuksissa mm. radantarkastusten osalta syksyllä 2019.
SEURAAVA KOKOUS
Seuraava kokous 14.5. klo 12.00.
Seuraavaan kokoukseen toivotaan harrastajilta sääntömuutosesitykset kaudelle 2020. Samalla käsitellään kauden 2020 kalenterihakemukset.
Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977