Uutiset
Lisenssikauppa kaudelle 2025 on avattu
9.12.2024
Flying Finns 2025 Mediapäivä – autourheilun ensi vuoden huippuhetket näkyviksi medialle
4.12.2024
Hallituksen joulukuun kuulumisia - esittelyssä muun muassa urheiluvaliokunnan toimintamallin muuttuminen 2025
4.12.2024
AKK:n johtoryhmä tarkasteli strategiaa ja käynnistää skenaariotyöskentelyn – tiekartan viimeinen vuosi tuo uusia painopisteitä
3.12.2024
Asfalttiviidakosta arktiseen ralliseikkailuun - Ville Kaukonen ja Teemu Suninen lyövät hynttyyt yhteen legendaarisessa Tunturirallissa
2.12.2024
Jäsenmaksukausi 2025 on avattu KITI-järjestelmässä
28.11.2024
Ralli SM 2025 – Sarjasäännöt julkaistu ja rekisteröityminen sarjaan avattu
27.11.2024
Secto Rally Finland toi 20 miljoonaa euroa Jyväskylään – Kävijät ylistävät tunnelmaa ja palaavat vuosi toisensa jälkeen
27.11.2024
Päivitetty: Lajiryhmien kokoonpanot kaudelle 2025-2026 on valittu
26.11.2024
Toyotan MM-rallitiimiin vahva suomalaisedustus – Sami Pajari ja Juha Kankkunen mukana kaudella 2025
25.11.2024
Rallisprintin Lajiryhmän kokous 3/16 3.10.2016
6.10.2016
Paikalla olivat Erkki Koskelo (pj.), Veikko Lehtonen, Minna Ahola, Hannu Hyttinen ja Henrik Frank (esittelijä).
Kokouksessa maanantaina 3.10.2016 käsiteltiin seuraavia asioita:
SÄHKÖPOSTILLA KÄSITELTYJEN ASIOIDEN TOTEAMINEN
Rallisprintin lopulliset ääntömuutokset kaudelle 2017
Lajiryhmän päätös: Hyväksyttiin lopulliset sääntömuutokset ja esitettiin ne hallitukselle hyväksyttäväksi.
Oulun UA:n Rallisprint-kalenterihakemus
Lajiryhmän päätös: Hyväksyttiin Oulun UA:n kalenterihakemus.
Senioreiden Ikärajan korottaminen
Lajiryhmän päätös ja esitys hallitukselle: Esitettiin AKK:n hallitukselle senioreiden ikärajan korottamista 55 ikävuoteen.
AKK:n hallitus ei hyväksynyt esitystä vaan palautti sen lajiryhmän käsiteltäväksi.
Rallisprintin SM-sarjan päätösosakilpailun myöntäminen
Avattiin haku kauden 2017 kauden päätösosakilpailun järjestämisestä.
Hakijoita tuli määräaikaan mennessä 3 kpl
Lajiryhmän päätös: Myönnettiin kauden 2017 Rallisprint SM-sarjan päätösosakilpailu Huittisten Urheiluautoilijat ry:lle.
Jyväskylän UA:n Rallisprint-kalenterihakemus
Lajiryhmän päätös: Hyväksyttiin Jyväskylän UA:n kalenterihakemus
Puheenjohtajien tapaamisesta päättäminen
Lajiryhmän päätös: Todettiin että ei pidetä erillistä puheenjohtajatapaamista, koska sääntömuutokset ovat varsin maltillisia ja kaikki päätoimihenkilöt ovat kokeneita tekijöitä. Toimitetaan puheenjohtajille sääntömuutokset luettavaksi ja käydään läpi muut tärkeät asiat kaudelle 2017 sähköpostitse.
PALAUTE HALLITUKSELTA JA/TAI MUILTA LAJIRYHMILTÄ
Senioreiden Ikärajan korottaminen
Hallituksen päätös: Esitystä Seniorikilpailijoiden ikärajan nostamisesta ei hyväksytty, ja asia palautettiin lajiryhmän käsiteltäväksi.
Esitys AKK:n nuorisovaliokunnalta
Nuorisovaliokunnan esitys: Esitetään että Rallisprintin nuorten luokassa kilpaillaan kauden 2018 alusta pelkästään V1600-luokan kalustolla
Keskusteltiin nuorten luokan tilanteesta. Todettiin että nykyään alle 1400-kuutioisten autojen määrä on hyvin pieni (liite 1). Keskimäärin kilpailuissa on ollut n. 4 alle 1400-kuutioista autoa, kun taas V1600-autoja n. 10 autoa/kilpailu.
Lajiryhmän päätös ja esitys hallitukselle: Esitetään että Rallisprintin nuorten luokka siirtyy ajamaan kokonaisuudessaan ainoastaan V1600-luokan kilpailukalustolla vuoden 2018 alusta.
SEURANTARAPORTIT
Käsiteltiin kesäkauden 2016 rallisprinttien seurantaraportit.
SÄÄNTÖASIAT
Senioreiden ikäraja
Keskusteltiin edelleen senioreiden ikärajasta. Lajiryhmän jäsen Veikko Lehtonen esitteli tilastot koskien kilpailijamääriä kaudelta 2016.
Lajiryhmän päätös: Koska asia koskee tilastojen mukaan käytännössä ainoastaan Future Cupia, annetaan Future Cupin sarjajärjestäjälle mahdollisuus huomioida senioreiden ikäraja sarjaan sopivaksi, mikäli sarjajärjestäjä katsoo asian tarpeelliseksi.
Future Cupin sarjajärjestäjä esittää kauden 2017 sarjasäännöt rallisprintin lajiryhmälle hyväksyttäväksi.
1400-kuutioisten autojen turbokerroin
Todettiin lajiryhmälle toimitettu kirje, koskien 1400-kuutioisten turbo-ahdettujen autojen turbokerrointa.
Keskusteltiin asiasta, ja todettiin että mikään auto ei ole ollut millään tavalla ylivoimainen, turbokertoimesta huolimatta.
Lajiryhmän päätös: Ei toimenpiteitä. Seurataan tilannetta toki tulevaisuudessa.
3-kierroksen ajattaminen rallisprint-kilpailussa
Ensinnäkin todettiin, että rallisprintin lajisääntö mahdollistaa jo nyt kolmen (3) kierroksen toteuttamisen kansallisessa rallisprint-kilpailussa.
Lajiryhmän jäsen Veikko Lehtonen esitteli laskelman, jossa kilpailussa toteutetaan 3 kilpailukierrosta. Laskelmassa huomioitiin kilpailun toteutus 30 sekunnin ja 20 sekunnin lähtöväleillä.
Todettiin että järjestäjillä on mahdollisuus esim. toteuttaa kilpailu, jossa ajetaan esim. 2 kierrosta, jolla määritetään luokkatulokset, ja tämän jälkeen kolmas kierros, johon osallistuu esim. 15 nopeita 2- ja 4-vetoista jotka ratkaisee yleiskilpailutuloksen.
Tällöin on mahdollisuus käyttää lyhyempää lähtöväliä (Esim. 20 sekuntia), mikäli olosuhteet sen sallii.
Nämä asiat on aina esitettävä aina kilpailukohtaisesti kilpailun säännöissä, ja mikäli jokin toteutustapa on vastoin lajisääntöä, pitää asia hyväksyttää lajiryhmällä.
KALENTERI-ASIAT
Future Cup lopullinen kilpailukalenteri 2017
Todettiin että tällä hetkellä puuttuu vielä 2 kilpailuviikonloppua. Tällä hetkellä kalenterissa 3 kilpailuviikonloppua:
17.-18.6. Nokia
15.-16.7. Jurva
26.-27.8. Rovaniemi
Muut kilpailuviikonloput ovat:
29.-30.4.
5.-6.8.
Näihin pyydetään selvitys sarjapromoottori Kari Tasangolta.
Tuomariston puheenjohtajien nimitys arvokilpailuihin
Lajiryhmän päätös: Nimetään seuraavat henkilöt Rallisprintin arvosarjoihin:
Rallisprint SM: Juha Solin ja Pasi Korkiamäki
Future Cup: Veikko Lehtonen ja Hannu Hyttinen
MUUT ASIAT
Radan rakentaminen, merkkaus, hidasteet ja tulkinnat niihin osumisista
Keskusteltiin tämän kauden tapauksista, joissa hidasteisiin osuminen on aiheuttanut kilpailusuoritusten hylkäämisiä.
Todettiin että lajisääntö ei suoraan määrittele sitä, että hidasteeseen osuminen aiheuttaa kilpailusuorituksen hylkäyksen.
Lajiryhmän päätös: Selvitetään tilanne, ja pyritään kauden 2017 alkuun laatia selkeä ohjeistus siitä, miten hidasteisiin osumisiin tulee jatkossa suhtautua. Tavoite olisi päästä eroon siitä, että osuminen johtaisi suorituksen hylkäämiseen. Pyydetään asiaan näkemys jokaiselta rallisprintin tuomariston puheenjohtajilta.
Laaditaan tämän jälkeen aiheesta selkeä ohjeistus kauden 2017 kilpailujen järjestäjille.
Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977