Uutiset
Drift SM -sarjasäännöt julkaistu ja sarjailmoittautumiset avattu kaudelle 2025
5.12.2024
Rallicross SM sarjan renkaat kaudella 2025
5.12.2024
Flying Finns 2025 Mediapäivä – autourheilun ensi vuoden huippuhetket näkyviksi medialle
4.12.2024
Hallituksen joulukuun kuulumisia - esittelyssä muun muassa urheiluvaliokunnan toimintamallin muuttuminen 2025
4.12.2024
AKK:n johtoryhmä tarkasteli strategiaa ja käynnistää skenaariotyöskentelyn – tiekartan viimeinen vuosi tuo uusia painopisteitä
3.12.2024
Asfalttiviidakosta arktiseen ralliseikkailuun - Ville Kaukonen ja Teemu Suninen lyövät hynttyyt yhteen legendaarisessa Tunturirallissa
2.12.2024
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia
29.11.2024
Kartingin lajiryhmä kokousti marraskuun puolivälissä
28.11.2024
Jäsenmaksukausi 2025 on avattu KITI-järjestelmässä
28.11.2024
Secto Rally Finland toi 20 miljoonaa euroa Jyväskylään – Kävijät ylistävät tunnelmaa ja palaavat vuosi toisensa jälkeen
27.11.2024
Merkittävät jokamiehenluokan sääntömuutokset kaudelle 2024
7.7.2023
Jokamiehenluokan merkittävistä sääntömuutoksista kaudelle 2024 tiedotetaan nyt jo etukäteen niin että koko kentällä on aikaa niihin reagoida. Merkittävät lajiryhmän esittämät sääntömuutokset on hallitus hyväksynyt 15.6.2023 kokouksessa.
Jokamiehenluokan merkittävimmät sääntömuutokset kaudelle 2024:
lukutapa:
nykyinen sääntö 2023poistetaan
lisätään
10.5.1. Turvakehikko
…
Lattiakiinnityspisteet pää-, etu-, sivu- ja puolisivukaarille:
Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokaisessa kaaren
alapään kiinnityspisteessä olla kiinnityslevy, jonka minimipaksuus
on kolme (3) mm, muodostaen kiinnitysjalan.
Kaarien alapään kiinnitys korikehikkoon on tehtävä
vähintään kolmella (3) pultilla. Kukin kiinnityskohta tulee
korissa vahvistaa vähintään kolme (3) mm paksulla
ja pinta-alaltaan vähintään 120 cm2 teräksisellä vahvikelevyllä,
joka on hitsattu korikehikkoon.Pääkaarien kiinnityspisteet tulee
sijaita korin lattiatasolla. Lokasuoja ei ole lattiarakennetta.
Erilaiset vaihtoehdot ovat Liite J:n kuvissa 253-50 ... 253-56. Kuvan
253-52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä tarvitse
hitsata koriin. Käytettäessä kuvan 253-54 mukaista ratkaisua,
voidaan aukot molemmissa päissä täyttää pellillä.
Kiinnitysjalan pulttien tulee olla vähintään M8-kokoa
ja lujuus vähintään 8.8 ISO-normin mukaan. Muttereiden
tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä.
Kahden pultin välinen kulma tulee olla vähintään
60 astetta (kts piirros 253-50).
…
LAJIRYHMÄN PERUSTELU:
- Turvallisuus näkökohta, Lajiryhmä ja pääkatsastaja on havainnut että sääntö kaipaa tarkennusta.
…
Etupään suojaus:
Takamoottoristen autojen (Volkswagen, Fiat, Seat, Zastava, Renault,
Simca, Hillman, Sumbeam, NSU tai vastaavat autot, joita
on valmistettu eri nimillä) etupään suojaus tulee tehdä
seuraavalla tavalla: etukaaren alapäiden kiinnityspisteisiin
ja auton runkopalkkien etupäiden kautta tulee
taivuttaa vähintään turvakaariputkesta U-muotoinen
vahvikekaari (voidaan tehdä useammasta osasta).
Jos autossa ei ole runkopalkkeja, kulkee vahvikekaari
mahdollisimman lähellä auton etummaista korilinjaa
(sisäpuolella). Kiinnitys turvakehikon alakiinnityspisteisiin
tulee tapahtua vähintään kahdella M12 pultilla
(kiinnityspistettä kohti, turvakehikon lattiapultit näiltä
osin vähintään M12). Samoin kiinnitys auton etupäähän,
johon tehdään kiinnityskorvakkeet tätä varten
(paksuus vähintään putken seinämävahvuus). Etupäässä
tulee olla kaksi kiinnityskorvaketta (yksi M12 pultti/
kiinnityspiste). Vahvikeputki voidaan myös hitsata ko.
paikkoihin, jolloin pulttiliitoksia ei tarvita. Vaihtoehtoinen
rakenne; rakenne lähtee turvakehikon etukaaresta
siten että sen toinen pää kiinnittyy eturunkopalkkeihin
tai etuakseliston kiinnityspisteisiin etuakseliston kohdalla.
Rakenteessa on huomioitava paloseinän läpivientien
tiiveys. Tukirakenne voidaan tehdä useammasta osasta
hitsaamalla tai pulttikiinnityksellä turvakaarisääntöjen
mukaisesti.
…
LAJIRYHMÄN PERUSTELU:
- Muutamien onnettomuuksien raporttien johdosta, etupäänsuojaus on tarpeen myös Volkswagen Kuplissa.
…
10.11.1. Kesäkauden rengassääntö
Kaikkien renkaiden on oltava nastattomia tieliikenteeseen
hyväksyttyjä.
Vetävillä pyörillä saa käyttää vain hienokuvioisia
henkilöautoihin tarkoitettuja kesärenkaita.Vetävillä
pyörillä saa käyttää vain rengaslistan mukaisia renkaita.
Hyväksyttyjä renkaita ovat materiaalipankista löytyvän
rengaslistan mukaiset renkaat. Lajiryhmä ylläpitää
ja päivittää listaa.
Vetävien pyörien sallittujen renkaiden merkit:
• Continental
• LingLong
• Sava
• Uniroyal
Lajiryhmä varaa oikeuden päivittää rengassääntöä tarvittaessa.
Renkaissa on oltava rengasmerkki,
mallimerkinnät sekä nopeusluokka selkeästi nähtävissä.
Renkaan pinnan muotoilu tai jälkikäsittely on kielletty.
Vetävällä pyörällä renkaan enimmäisleveys taka-ja
keskimoottori autoissa on 185 mm, kardaani ja etuvetoisten
autojen vetävällä pyörällä renkaan enimmäisleveys on 205 mm.
Yli 4000 cm3 moottorilla varustettu auto rengasleveys vapaa.
Renkaan profiilisuhteen minimimitta on 50.
M+S, MS, M/S,3PMSF, winter, four season, all season
tai vastaavin merkinnöin (myös kuvallisin) varustetut
renkaat ovat kiellettyjä vetävillä pyörillä.
Kilpailu- tai ratakäyttöön tarkoitetut renkaat (track
tyres, race/racing tyres, street race tyres, slick/semislick
tyres, no highway use, race/racing tms.) ovat kiellettyjä
vetävillä pyörillä.
…
LAJIRYHMÄN PERUSTELU:
- Tällä sääntömuutoksella päästään erillisestä rengaslistasta pois, ja saadaan selkeytettyä rengassääntöä.
Listalla on eniten käytetyt renkaat, ja M+S merkintä on tullut myös näihin renkaisiin. Joten siltäkin osin sääntö on selkeämpi.
Yhteystiedot
Juho Ketonen
Lajivastaava
050 5665577
juho.ketonen@autourheilu.fi