Uutiset
Digitaalisen autourheilun lajiryhmä aloitti toimintansa
26.1.2021
Kartingin FIA Academy Trophy -sarjan 2021 Suomen kuljettajaehdokkaat valittu
26.1.2021
Ohjeet ja suositukset kilpailunjärjestäjille (päivitetty 25.1.2021)
25.1.2021
Ilman yleisöä järjestettävien jokamiehenluokan kilpailuiden ostotarjouskäytäntö 31.12.2021 asti
25.1.2021
FinRX Crosskart talvisarja ei toteudu kaudella 2021
21.1.2021
FIA Rally Star -karsintojen aikatauluihin muutoksia
19.1.2021
Muutoksia Ralli SM-sarjan kalenteriin - Kouvolan osakilpailu siirtyy maaliskuun alkuun
17.1.2021
Korona-avustushaku urheiluseuroille
15.1.2021
Volkswagen Hyötyautot jatkaa autourheilun SM-sarjojen ja nuorisotoiminnan tukemista
14.1.2021
MM-ralli tulee Rovaniemelle 26.-28.2.2021 - "Nyt tehdään yhdessä historiaa!"
14.1.2021
Rallin Historic EM-Sarjan Kuljettajien tapaaminen 6.9.
11.9.2017
AKK:n Historic Lajiryhmä kutsui jälleen yhteiseen tapaamiseen Rallin Historic EM-sarjaa aktiivisesti kiertäviä kuljettajia keskustelemaan sarjasta, tulevan kauden sääntömuutoksista sekä siitä, mitkä ovat vaikutuskanavat kotimaisilla kilpailijoilla viedä eteenpäin omia ajatuksiaa sarjan tiimoilta AKK:n kautta FIA:n suuntaan. Tilausuudessa käytiin läpi myös asioita, joita FIA:n Rallin sub-komissiossa on käistelty kauden aikana.
Paikalla olivat AKK:n puolesta lajipäällikkö Henrik Frank, sekä Historic Lajiryhmän edustajat Juha Liukkonen (pj.), Risto Laine, Tuomas Vaaranta sekä Paavo Virtanen (toimii myös AKK:n edustajana FIA Historic Rallin sub-komissiossa).
Kilpailijoista paikalla olivat Lauri Heikkilä, Klaus Wilkman , Esa Peltonen sekä Timo Tuominen.
Lisäksi tapaamiseen osallistui myös FIA:n tekniikka-asianuntija ja FIA-passittaja Ralf Pettersson.
Tilaisuudessa käsiteltiin seuraavia asioita:
Käytiin läpi kilpailijoiden kokemukset kauden 2017 osakilpailuista.
Todettiin seuraavia asioita:
- Asturian-ralli oli hyvin järjestetty kilpailu, ainoana ongelmana oli palkintojenjakopaikan sijainti, jota ei oltu kerrottu missään tiedoissa
- Ypres-ralli on hyvin järjestetty kokonaisuus, tosin aikataulu on ”venytetty” turhan pitkäksi
- Ypres-rallissa selkeästi havaittavissa se, että modernien autojen kilpailu sanelee ehdot kilpailun toteutuksessa ja aikataulutuksessa
- Todettiin mielenkiintoinen ”havainto”, jossa Belgiassa oli mukana toimitsijoita, jotka ”harrastavat” pelkästään toimitsijatehtäviä, ja tässä tapauksessa sulkumiehenä toimimista. Nostettiin esille, olisiko tämän tyyppisen kulttuurin juurruttaminen suomeen mahdollista
- Elba-rallin ilmoittautumislomake hankala, ja sen täyttäminen on todella vaikea. Asiasta on keskusteltu myös Sub-komissiossa, mutta asia ei ole edennyt
- Todettiin, että AKK:n edustaja (Lajipäällikkö) laatii standardilomakkeen, josta tehdään esitys, että se otetaan käyttöön kaikissa sarjan osakilpailuissa. Toimitetaan lomakepohja FIA:n toimihenkilöille. Tätä lomaketta tulisi voida käyttää ainakin ulkomaalaisten toimesta, toisena vaihtoehtona sähköinen ilmoittautumislomake (englanniksi). Kansalliset kilpailijat voivat käyttää järjestäjän haluamaa lomaketta.
- Keskusteltiin mahdollisesta luokkien yhdistämisestä, koska luokkakohtaisesti automäärät (sarjaan ilmoittautuneet) ovat pieniä. Ongelmaksi todettiin, että luokat on niin pieniä, että käytännössä päädyttäisiin tilanteeseen, jossa kategoriassa ajettaisiin vain yksi luokka
- Edelliseen viitaten, keskusteltiin myös vaihtoehdosta, jossa esitettäisiin mahdollisuus muuttaa sarja avoimeksi, jossa kaikki sarjaluokkiin ilmoittautuneet kilpailijat keräisivät pisteitä. Päätettiin esittää asiaa Sub-komissiolle.
- Todettiin, että edelleen tietyissä kilpailuissa aikataulut esim. paperitsekkaukseen sekä katsastukseen eivät pidä paikkaansa ja niitä ei noudateta
- Lisäksi FIA:n nimeämien henkilöiden roolia on edelleen terästettävä. Asiasta on keskusteltu myös sub-komissiossa.
AKK:n rallin lajiryhmä tulee esittämään erivapautta FIA:lle koskien Lahti Historic Rallya kaudella 2018. Esitykseen tullaan sisällyttämään seuraavat erivapausanomukset:
- Kuljettajien lisenssivaatimus, eli kansallinen korkeimman tason lisenssi riittäisi osallistumiseen
- Ei vaadita sammutusjärjestelmää
- Penkit/vyöt kansallisen säännön mukaisesti
AKK:n Historic-lajiryhmä laatii tästä esityksen 12.9. pidettävän kokouksen jälkeen.
Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, 040-5349977, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi