Uutiset
Erihinaus Drift SM -sarjan yhteistyökumppaniksi
24.3.2023
Kaksi uutta rallisarjaa kesälle 2023 – Naisille ja kokeneille aktiiviharrastajille omat Cup-sarjat Ralli SM-Sarjan yhteyteen
24.3.2023
Jokamiehenluokan sallitut vetopään renkaat lista 2023 (päivitetty 24.3.2023)
24.3.2023
Rata-ajon TGT-luokan sarjasäännöt julkistettu - 4 osakilpailun sarja kaudella 2023
22.3.2023
Jokamiehenluokan pääkatsastajan tiedote kaudelle 2023
22.3.2023
Rataleimatutkinto 2023 - Ilmoittautumisaikaa jatkettu 26.3. saakka
21.3.2023
Esittelyssä autourheiluhenkiset eduskuntavaaliehdokkaat
21.3.2023
Crosskart koulutus- ja ajoleiri 15.4.2023 Akaassa
21.3.2023
FIA:n sääntömuutosten myötä NEZ kilpailutoiminta muuttuu
20.3.2023
Jokamiehenluokan autorakentajien/teknisten sääntöjen palaveri 2.4.2023 Jyväskylässä
20.3.2023
Rallin Lajiryhmän kokous 4/20 23.9.2020
8.10.2020
Rallin Lajiryhmä piti vuoden neljännen kokouksensa keskiviikkona 23.9.
Kokouksessa olivat läsnä kaikki lajiryhmäläiset, Markus Silfvast (pj.), Timo Rintakoski, Toni Mäkinen, Jani Paasonen ja Toni Gardemeister. Lisäksi kokouksen esittelijänä lajipäällikkö Henrik Frank.
Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavat asiat:
SÄHKÖPOSTILLA KÄSITELTYJEN ASIOIDEN TOTEAMINEN
Ralli SM – Muutos pistelaskuun
Käsiteltiin Ralli SM-sarjan pistelaskua koskevat muutokset, johtuen yhden osakilpailun ajamatta jättämisestä Covid-19 pandemian takia. Asia esitetty hyväksyttäväksi AKK:n hallitukselle.
F-Rallisarja – Muutos pistelaskuun
Käsiteltiin F-Rallisarjan pistelaskua koskevat muutokset, johtuen yhden osakilpailun ajamatta jättämisestä Covid-19 pandemian takia. Asia esitetty hyväksyttäväksi AKK:n hallitukselle.
Rallin Kilpailukalenteri 2021
Käsiteltiin Rallin kilpailukalenteri sekä nimettiin arvokilpailut. Kilpailukalenteri on julkaistu AKK:n KITI-järjestelmässä.
ESITYKSET HALLITUKSELTA TAI MUILTA LAJIRYHMILTÄ
Turvatyöryhmä esittämän sääntömuutokset
Käsiteltiin AKK:n Turvatyöryhmän tekemä sääntömuutosesitys koskien sisäkameroiden käyttöä Ralli SM-osakilpailuissa (SM-luokat). Turvatyöryhmä esittää, että jatkossa sisäkamera on pakollinen kaikille kilpailijoille, ja kameran aineisto on saatava aina tarvittaessa järjestäjän/lajiliiton käyttöön. Mikäli aineistoa ei ole saatavilla, tulee siitä kilpailijalle seuraamus (sakko).
Lajiryhmän päätös: Todettiin, että asia voidaan tarvittaessa huomioida sarjasäännöissä, koska asia koskee ainakin aluksi vain Ralli SM-sarjaa ja sarjaluokkia.
SEURANTARAPORTIT
Käsiteltiin kesän ja syksyn kilpailujen seurantaraportit.
SÄÄNTÖASIAT
Rallin SJM-Pistelaskun tarkennus
Todettiin, että aikaisemmin tehdyn lisämääräyksen käsittelyssä on jätetty huomioimatta RSJM-sarjan sarjasääntöjen Art. 3.1 viimeinen kappale, joka on tällä hetkellä ristiriidassa pistelaskua koskevan lisämääräyksen kanssa.
Lajiryhmän päätös: Todettiin, että tässä vaiheessa muutosten tekeminen on mahdotonta, virheestä huolimatta, koska viimeisen kilpailun ilmoittautumisaika on päättynyt.
Sarjasäännöissä huomioidaan edelleen mainittu vaatimus siitä, että kerätäkseen pisteitä kauden viimeisestä osakilpailusta, kilpailijan on ollut osallistuttava vähintään yhteen kauden kolmesta (3/4) ensimmäisestä kilpailusta.
Viimeisessä osakilpailussa pistelaskentaan huomioidaan vain pistekelpoiset kilpailijat.
Ralli SM-sarjasäännöt kaudelle 2021
Luokissa käytettävä kalusto
Kaudelle 2021 lajiryhmän näkemyksen mukaan toteutetaan kuitenkin seuraavat muutokset:
- FIA Rally 4-autot mukaan SM3-luokkaan, eli esitetään tekniikan lajiryhmälle sääntöjen suomentamista ja käyttöönottoa kauden 2021 alusta
- N5-autot otetaan mukaan SM2-luokkaan, huomioiden niin että niiden autojen suorituskyky ei saa ylittää nykyistä SM2-luokan autoa. Eli, asiassa huomiotava Turbon-kuristimen koko sekä paino. Lajiryhmä esittää tekniikalle, että ko. autojen säännöt rakennetaan valmiiksi kauden 2021 alkuun mennessä
- Samoin esitetään että nykyisten R-Lite autojen osalta rakennetaan ns. ”N-Lite”-sääntö, jolloin myös nämä autot voidaan ottaa mukaan SM2-luokkaan. Myös näille autoille on huomioitava suorituskyky niin, että ne ovat samassa suhteessa verrannollisia nykyisten autojen kanssa
Vetomies-sarjasäännöt kaudelle 2021
Käytiin läpi ensimmäinen versio Vetomies-sarjan säännöistä. Lajiryhmältä ei noussut sarjasääntöihin suurempia muutostarpeita. Ainoastaan todettiin, että senioreiden ikätasoitusjärjestelmä tulisi säilyttää vastaavana kuin F-Rallisarjassa, vaikka senioreiden ikäraja nousee 50-vuoteen.
MUUT ASIAT
Tuomariston puheenjohtajien, turvatarkkailijoiden ja kilpailukonsulttien nimeäminen kauden 2021 kilpailuihin
Nimetään sarjoihin seuraavat henkilöt:
Ralli SM:
Turvatarkkailijat: Arto Heino, Pentti Kangas, Martti Päivinen
Tuomariston pujeenjohtajat: Erkki Paatola, Timo Rintakoski, Juha Viitanen
Vetomies-sarja:
Turvatarkkailijat: Jussi Perälä, Markus Silfvast
Tuomariston pujeenjohtajat: Jari Flyktman, Vesa Leino
HRT:
Turvatarkkailijat: Kari Kukkamäki, Jani Väisänen
Tuomariston pujeenjohtajat: Asko Kettunen, Merja Rauta
Lajiryhmän jäsenet Silfvast ja Rintakoski eivät osallistuneet asian käsittelyyn.
Kilpailukohtaiset nimeämiset toteutetaan lajipäällikön toimesta, joka hyväksyttää ne lajiryhmällä.
Mahdolliset lajipäivät/koulutustilaisuus syksyllä 2020
Järjestetään Rallin Lajipäivät lauantaina 7.11. Webinaarina.
Seuraava kokous Perjantaina 6.11. klo 17.00 Etäyhteydellä