Rallisprintin Lajiryhmän kokous 1/20 18.3.2020

19.3.2020

« Takaisin

AKK:n Rallisprintin Lajiryhmä piti vuoden ensimmäisen kokouksensa keskiviikkona 18.3. Kokous pidettiin vallitsevan tilanteen takia etäkokouksena. Kokoukseen osallistuivat Minna Ahola (pj.), Ari-Pekka Saarinen, Henna Pallonen sekä Juha Pensas. Lisäksi kokouksen esittelijänä ja sihteerinä toimi lajipäällikkö Henrik Frank.

Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavat asiat:

LAJIN TILANNEKATSAUS

Keskusteltiin lajin nykytilanteesta kaudella 2020. Todettiin, että kyseessä on lajin historiassa yksi haastavimmista kausista, koska toistaiseksi on pystytty kauden aikana kilpailemaan vain yksi rallisprint-kilpailu. Kilpailukalenteriin on vaikuttanut vahvasti ennätysleuto talvi, sekä tällä hetkellä voimassa olevan kansallinen poikkeustila koronaviruksen takia. Tämä aikaan saa sen, että kaikki autourheilukilpailut on peruttu ainakin toukokuun 2020 loppuun saakka.

Nostettiin esille seuraavia yksittäisi asioita, joihin tällä hetkellä pitää keskittyä:

  • Järjestäjien aktivointi ja mahdolliset haasteet kaudelle 2021, varsinkin jos kilpailuja on jouduttu perumaan kaudelta 2020
  • Todettiin, että tutustumislisenssi käyttömahdollisuus ei ole vielä ns. ”lyönyt läpi”
  • Mitään yksittäistä ongelmakohtaa ei ole lajin parissa noussut esille, vaikka selkeästi kilpailumäärä on pienentynyt ja samalla kilpailijamäärät ovat laskeneet

Nostettiin esille keskustelussa tuleviin sääntöihin huomioitavaksi se, että järjestäjä voisi jatkossa periä pienen summan jokaisesta osallistumismaksusta, mikäli kilpailu joudutaan perumaan pakottavsta ”force majeure”-syystä. Sama sääntö on olemassa jo Rallin säännöissä.

Yleisesti todettiin, että kisapaikoilla yleinen ”fiilis” on ollut kisoissa varsi positiivinen ja tuntuu että lajissa on imua ja kiinnostaa niin yleisöä, kilpailijoita kuin muita sidosryhmiä. Tämä ei kuitenkaan aina heijastu siihen, mihin ns. ”lukujen valossa” laji on ollut viime aikoina menossa. Asiaan tullaan paneutumaan lajiryhmän toimesta mahdollisimman tehokkaasti tulevaisuuteen, jossa käytetään "työkaluna" myös viime vuonna toteutettua harrastajakyselyä sekä vuodenvaihteessa tehtyä kilpailujen järjestäjäkyselyä ja niistä saatua aineistoa.

SEURANTARAPORTIT

Käsiteltiin kauden ainoan toistaiseksi ajetun kilpailun seurantaraportti. Kyseessä oli lajin historian ensimmäinen kilpailu, jossa toimi AKK:n nimeämä kilpailukonsultti.

Todettiin, että tehtävänkuva on varsin iso ja vastuullinen, mikäli esim. kilpailussa tapahtuu jotain suurempaa, normaalista poikkeavaa.

Positiivisena asiana todettiin, että sinänsä toiminta suoraviivaistuu, mutta jonkin verran kaivataan lisää kokemuksia toimenkuvasta, jotka on talven osalta jäänyt nyt valitettavan vähäiseksi.

Sovittiin, että lajipäällikkö ja lajiryhmän jäsen Henna Pallonen käyvät yhteisesti läpi tuon ko. kisan kokemukset ja käydään läpi miten esim. dokumentaatiota tulisi kehittää tuohon ko. tehtävään soveltuvaksi.

KALENTERI-ASIAT

Korona-viruksen takia peruttujen kilpailujen uudelleensijoitus kalenteriin

Keskusteltiin tilanteesta, jossa perutuille kilpailuille joudutaan etsimään uusia päivämääriä, mikäli kilpailuja halutaan loppukaudesta järjestäjien toimesta toteuttaa.

Lajipäällikkö esitteli toteutusmallin, joka on esitetty AKK:n lajipäälliköiden toimesta AKK:n hallitukselle, jossa avattaisiin uusi haku huhtikuulle 2020 niille seuroille, jotka ovat koronaviruksen takia joutuneet perumaan oman tapahtumansa. Lajikohtaisesti avattaisiin haku tietyille ajankohdille, mihin seurat voisivat kilpailuja hakea. Tähän asiaan odotetaan AKK:n hallituksen linjaus, ja toimitaan sen pohjalta.

Lajiryhmän päätös: Keskusteltiin myös siitä, että näille seuroille, jotka ovat joutuneet perumaan kilpailunsa kauden 2020 aikana (sääoloista tai muista tekijöistä johtuen) voidaan myöntää ns. ”etuoikeus” arvokilpailuun kaudelle 2021. Toki, myös muut hakijat huomioidaan valittaessa kilpailujen järjestäjiä.

Rallisprintin arvokilpailujen runkokalenteri 2021

Päätettiin Rallisprintin arvokilpailujen runkoäivämäärät:

Rallisprint SM

Sarjassa ajetaan kaudella 2021 kuusi osakilpailua, mutta päivämäärävaihtoehtoja on seuraavasti, johon seurat voivat anoa Rallisprintin SM-osakilpailuja:

23. tai 24.1.                 Osakilpailu 1

13. tai 14.2.                 Varapäivä

27. tai 28.2                  Osakilpailu 2

15. tai 16.5.                 Osakilpailu 3

12. tai 13.6.                 Osakilpailu 4 

10. tai 11.7.                 Varapäivä

11. tai 12.9.                 Osakilpailu 5

18. tai 19.9.                 Varapäivä

9. tai 10.10.                 Osakilpailu 6

Japan Motors Cup

Sarjan lopullinen osakilpailu/osakilpailuviikonloppujen määrä sovitaan yhdessä sarjajärjesjäjän kanssa.

24. tai/ja 25.4.              Osakilpailuviikonloppu 1

29. tai/ja 30.5.              Osakilpailuviikonloppu 2

19. tai/ja 20.6.              Osakilpailuviikonloppu 3

31.7 tai/ja 1.8.              Osakilpailuviikonloppu 4

14. tai/ja 15.8.              Osakilpailuviikonloppu 5

Kilpailut voivat olla 1- tai 2-päiväisiä sarjajärjestäjän ja osakilpailujärjestäjien päätöksen mukaisesti.

SÄÄNTÖ-ASIAT

Sääntökehitys kaudelle 2021

Keskusteltiin sääntökehityksestä kaudelle 2021. Todettiin, että lajiryhmä on jo aikaisemmin linjannut, että säännöt tullaan kirjoittamaan käytännössä uusiksi tulevaisuuteen.

Lajiryhmän päätös: Päätettiin toimia sääntötoteutuksen kanssa niin, että Rallisprintin lajiryhmän jäsenet käyvät nykyisen sääntökokonaisuuden osaltaan läpi seuraavan kuukauden aikana (24.4.2020 mennessä), ja toimittaa oman koosteen muutostarpeista lajipäällikölle. Lajipäällikkö rakentaa näiden kirjattuje muutostarpeiden pohjalta uusitun sääntökokonaisuuden ensimmäisen version toukokuun loppuun 2020 mennessä. Tämän jälkeen lajiryhmä työstää kokonaisuuden hyväksyttäväksi hallitukselle.

Samalla lajiryhmä pyytää harrastajien kommentit/muutosehdotukset sääntöihin huhtikuun 2020 loppuun mennessä kirjallisena (sähköpostilla) toimitettuna lajipäällikölle.

Crosskart-autojen käyttö Rallisprint-kilpailuissa/kilpailujen yhteydessä

Keskusteltiin yleisesti Crosskart-autojen käytöstä rallisprint-kilpailuissa. Todettiin, että aikaisemmin on tehty linjaus, että nämä autot ovat monissa olosuhteissa mahdollisesti liian vaarallisia niille radoille, missä rallisprint-kilpailuja toteutetaan (nostettiin esille ennen kaikkea asfalttiradat). Todettiin kuitenkin, että nykyään hyvin monen rallisprint-kilpailun yhteydessä on ajettu erillisenä kilpailuna (omalla kilpailuluvalla) crosskart-autojen kilpailu.

Lajiryhmän päätös: Päätettiin, että jatkossa järjestäjällä on erikseen mahdollisuus anoa omaan Rallisprint-kilpailuunsa lisäluokaksi crosskart-autot, jotka ajavat vain oman luokkansa voitosta. Tällöin luokan mukaanotto on aina anottava erikseen rallisprintin lajiryhmältä, joka päätöksessään huomioi aina myös kyseisen radan radantarkastuksen. Otetaan tämä käytäntö käyttöön välittömästi.

Talvirenkaat rallisprint-kilpailuissa tulevaisuudessa

Keskusteltiin 16-tuumaisten renkaiden käytöstä Rallisprint-kilpailuissa kansallisella tasolla (ei SM-osakilpailut/luokat) kauden 2021 jälkeen.

Lajiryhmän päätös: Annetaan ko. renkaille lisäaikaa kauden 2022 loppuun.

KOKOUKSET, KOULUTUKSET JA TILAISUUDET

Rallisprintin radantarkastajien koulutus

Todettiin, että koulutus on suunniteltu keväälle 2020, mutta vallitsevassa tilanteessa sitä ei voida nyt toteuttaa.

Toteutetaann koulutus syksyllä 2020, yhdessä esim. tuomariston puheenjohtajien/kilpailukonsulttien koulutuksen yhteydessä (loka-marraskuu). Koulutukseen pyritään saamaan mukaan myös viranomaispuolelta kouluttajia. Lisäksi pyritään saamaan mukaan kilpailija- sekä järjestäjäpuolen osaajia, jotka toimisivat kouluttajina.

Lajiryhmän päätös: Koska koulutuksen pitäminen venyy syksylle, kauden 2020 aikana mahdolliset radantarkastukset tulee toteutttaa sellaisten radantarkastajien toimesta, jotka ovat tehtävään koulutettu aikaisemmin.

SEURAAVA KOKOUS JA KOKOUSAIKATAULU 2020

Seuraava kokous 20.5. klo 16.00, joka pidetään etä-yhteydellä.

Tämän jälkeen kokoukset:

9.9. kellonaika päätetään toukokuun kokouksessa.

Kauden viimeinen kokous loka-marraskuussa koulutusten yhteydessä. 

Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, 040-5349977 etunimi.sukunimi@autourheilu.fi

Design Mainostoimisto Ajaton Oy