Uutiset
Rallicross-renkaat 2025 uudelleen käsiteltäväksi
9.12.2024
Lisenssikauppa kaudelle 2025 on avattu
9.12.2024
Drift SM -sarjasäännöt julkaistu ja sarjailmoittautumiset avattu kaudelle 2025
5.12.2024
Flying Finns 2025 Mediapäivä – autourheilun ensi vuoden huippuhetket näkyviksi medialle
4.12.2024
Hallituksen joulukuun kuulumisia - esittelyssä muun muassa urheiluvaliokunnan toimintamallin muuttuminen 2025
4.12.2024
AKK:n johtoryhmä tarkasteli strategiaa ja käynnistää skenaariotyöskentelyn – tiekartan viimeinen vuosi tuo uusia painopisteitä
3.12.2024
Asfalttiviidakosta arktiseen ralliseikkailuun - Ville Kaukonen ja Teemu Suninen lyövät hynttyyt yhteen legendaarisessa Tunturirallissa
2.12.2024
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia
29.11.2024
Jäsenmaksukausi 2025 on avattu KITI-järjestelmässä
28.11.2024
Kartingin lajiryhmä kokousti marraskuun puolivälissä
28.11.2024
Rallisprintin tulevaisuusseminaari 8.12.2017
20.12.2017
AKK:n Rallisprintin Lajiryhmä kutsui kokoon perjantaina 8.12. ryhmän laji-aktiiveita niin kilpailija- kuin toimitsijapuolelta keskustelemaan rallisprintin nykytilasta, sekä pohtimaan lajin tulevaisuutta ennen kaikkea pitkällä tähtäimellä.
Tilaisuudessa oli paikalla seuraavat henkilöt:
Henrik Frank, lajipäällikkö
Minna Ahola, lajiryhmän puheenjohtaja
Erkki Koskelo, lajiryhmän jäsen
Veikko Lehtonen, lajiryhmän jäsen
Hannu Hyttinen, lajiryhmän jäsen
Kutsuttuina:
Ari Saxberg, tekniikan lajiryhmän puheenjohtaja
Mika Myllylä, aktiivikilpailija
Vesa Huupponen, aktiivikilpailija
Mats Rinne, aktiivikilpailija
Kari Tasanko, Future Cup-promoottori
Jyrki Sulka, aktiivikilpailija/toimitsija
Kari Karu, aktiivikilpailija
Ilkka Pohjonen, aktiivikilpailija
Eero Wihuri, aktiivitoimitsija
Päivän aikan keskusteltiin rallisprintin nykytilanteesta, haasteista sekä luotiin tavoitteet sille, mitä asioita päivän aikana tultaisiin keskustelemaan.
Päivä rakentui vahvasti ryhmätöiden tekemiseen, jossa kolme ryhmää sai kaikki pohdittavakseen omat aihe-alueensa, joiden tavoite oli miettiä asiat ennen kaikkea pitkällä tähtäimellä yli viiden vuoden päähän. Ryhmien aiheet olivat seuraavat:
- Rallisprintin tekniikka-asiat ja lajin tekninen kehitys
- Kilpailukonsepti ja sen kehittäminen, kilpailujen markkinointi
- Toimitsijan urapolku, koulutukset sekä kilpailijoiden urapolku ja harrastamiskynnyksen pitäminen matalana
Tässä tiivistettynä asioita, jotka ryhmätöiden tuotoksena nousi esille:
Rallisprintin tekniikka-asiat ja lajin tekninen kehitys
- Muutosten perusajatus aina saada mukaan uutta kilpailukalustoa, mutta myös pitää olemassaolevat autot mukana
- Tekniikkasääntöjen kehityjsen tulee olla aina pitkäjänteistä
- SS-autojen sääntöjä päivitettävä jo lyhyellä aikajänteellä esim. korisääntöjen osalta
- SS-autojen painosääntöjä tulee tarkentaa
- Luokkajako tulee miettiä tarkemmin vastaamaan voimassaolevia painosääntöjä
- Mahdollinen asfalttirallirenkaan käyttö asfalttisprineissä
- Yleisesti todettiin, että rallisprintissä käytettävien autojen tulee olla näyttäviä ja lajin luonteeseen kuuluu myös autojen rakentelukulttuuri
Kilpailukonsepti ja sen kehittäminen, kilpailujen markkinointi
- Nykyisessä kilpailukonseptissa paljon kehitettävää ja moderinsoitavaa
- Kilpailupäivän läpivienti saatava tiiviimmäksi, jotta yleisö kiinnostuu
- Keskusteltiin mahdollisesta lähtövälin tiivistämisestä esim. 20 sekuntiin, varsinkin radoilla jotka sen sallii
- Katsastustoiminnan tehostaminen ja tiivistäminen
- Nostettiin esille sarjakilpailujen osalta ns. "vuosikatsastus"-mahdollisuus
- Kilpailudokumenttien sähköistäminen
- Nostettiin esille luokkien ajojärjestys, ja ajatusmalli jossa aina lähtöjärjestys olisi "hitaimmasta nopeimpaan"
- Mahdollinen "superfinaali", jossa yleiskilpailuittain esim. 5 parasta kilpailisi lopullisesta voitosta
Yleisesti todettiin, että vaikka kilpailujen järjestämisen taso on varsin korkealla, täydellistä kilpailutapahtumaa ei ole vielä tehty. Yhtenä tärkeänä tekijänä ihennekilpailun toteutukselle on tapahtuman tiivis läpivienti, niin kilpailijoiden, yleisön kuin myös järjestäjän näkökulmasta.
Todettiin myös, että kilpailukonseptin kehitystä jarruttaa hyvin usein korkea kynnys asioiden toteuttamiseen ja totutuista tavoista poikkeamiseen.
Toimitsijan urapolku, koulutukset sekä kilpailijoiden urapolku ja harrastamiskynnyksen pitäminen matalana
- Toimitsijoiden houkutteleminen lajin pariin on laajennuttava ja tehostuttava seuratasolla
- Esitettiin mahdollista toteuttaa myös kilpailijoille ns. "toimitsijapassi", jolla velvoitettaisiin osallistumaan jollain vuosittaisella panoksella myös kilpailujen toteutukseen
- Toimitsijavaihtoa eri lajien välillä tehostettava
- Seuratoiminta tällä hetkellä passiivista, uusia ideoita jäsenten aktivointiin on keksittävä tehokkaasti
- Tiedottamista on tehostettava ja tähän viitaten lajiliitolta toivotaan aktiivisuutta myös tiedottajien koulutuksessa
- Seuroilta toivotaan opastusta myös autojen tekniikka-asioissa, eli ns. "tekniikka-iltojen" toteutus
- Lajiliiton panostettava viranomaisuhteisiin, ja saatettava viranomaisten toimintamalleja yhdenmukaisiksi läpi Suomen
Nämä esille nostetut asiat antavat lajiryhmälle hyviä työkaluja tulevan vuoden lajiryhmätyöhön. Osa asioista on akuutimpia kuin toiset, ja osa asioista voidaan varmasti ottaa työn alle mahdollisen toteutuksen osalta jo nopeammin kuin viiden vuoden tähtäimellä. Nämä esille nostetut asiat eivät kuitenkaan ole mitään päätöksiä, eikä niiden toteutukselle ole vielä olemassa mitään valmiita päätöksiä, vaan ovat ainoastaan ryhmien esille nostamia asioita. Lajiryhmä kuitenkin varmasti ottaa näitä asioita realistiseen pohdintaan, kun lajin tulevaisuutta kehitetään.
Lajiryhmä kiittää kaikkia tilaisuuteen osallistuneita, ja kannustaa myös muita lajin parissa toimivia olemaan yhteydessä lajipäällikköön sekä lajiryhmän jäseniin kaikissa lajia koskevissa asioissta.
Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977