Uutiset
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 4/2024
12.9.2024
Rengastarjouskilpailutus avattu Ralli SM-sarjaan - Invitation to tender Finnish Rally Championship exclusive tyre supplier
11.9.2024
AKK:n Flying Finn -juniorijoukkue ottaa mittaa ralli- ja formulatähdistä tulevana viikonloppuna
10.9.2024
Liiton ansio- ja kilpailijamerkkien hakeminen kaudella 2024
9.9.2024
Flying Finn maailmalla: Tuukka Taponen kilpaili viikonloppuna Imolassa - mukana edelleen mestaruuskamppailussa
9.9.2024
Tommi Hallman avasi Nitrocross-kauden kakkossijalla: "kaikkeni annoin"
9.9.2024
Pienoisautoilu on yhteisöllinen ja matalankynnyksen autourheilulaji – haastattelussa Turun aktiivinen trio
5.9.2024
Koulutusjärjestelmässä huoltokatkoksia torstaina 5.9.2024
4.9.2024
JM SM Liiga 2024, yhteensä 30 joukkueen voimin kovaa kilpailua suomenmestaruudesta!
4.9.2024
Jokamiehenluokan SM 2026 kilpailuiden haku
2.9.2024
Rattiputken kiinnittäminen driftingissä
12.1.2023
Driftingin lajiryhmä on saanut harrastajilta yhteydenottoja rattiputken sääntöjen mukaisista kiinnityksistä. AKK:n ja FIA:n turvallisuusmääräykset eivät salli rattiakselin yms. kiinnikkeiden hitsaamista ns. omavalmisteiseen turvakaareen. Tämä sääntö löytyy AKK:n teknisistä säännöistä (Liite J).
www.autourheilu.fi » Säännöt » Tekniikka
ja lisäksi teknisiä sääntöjä tarkentaa lajisääntöjen tekninen osa:
www.autourheilu.fi » Säännöt » Drifting
Teknisistä säännöistä:
8.3.2 Rakenne
Kun perusrakenne on päätetty tulee siihen lisätä kaikki pakolliset lisävahvistukset ja osat. Tähän rakenteeseen voi sitten sallitut lisärakenteet lisätä. Jos ei ole erikseen mainittu tai käytetä irrotettavia liitoksia art. 253.8.3.2.4., niin kaikkien osien ja vahvistuksien tulee olla yhtä putkea.
8.3.2.2.5 Poikittaistuet (Kuvat 253-26 ... 253-30)
Kuvissa 253-26 ja 253-27 sallitun keskituen asennuskulma saa olla enintään 30 astetta pystysuorasta. Etukaarien poikittaistuki ei saa viedä tilaa kuljettajilta. Se voidaan sijoittaa mahdollisimman korkealle, mutta tuen alareuna ei saa yltää kojetaulun yläpuolelle. Autoissa, jotka on luokiteltu 1.1.2007 jälkeen, kyseistä tukea ei saa sijoittaa ohjausakselin alapuolelle.
Kuvan 253-29 poikittaistuki on sallittu lisärakenne, mutta kuvassa ei ole hitsattuna rattiakselin kiinnikkeitä, joten ne eivät kuulu tähän sallittuun lisärakenteeseen. Poikkeuksen tälle muodostaa luokitellut turvakehikot, joissa kehikon valmistaja on todistanut rakenteen kestävyyden ja todisteena tästä kyseiset kiinnikkeet on kuvattu myös luokitustodistuksessa.
Huomioitava on myös, että turvakaariin ei saa porata reikiä, muutoin kuin sääntöjen sallimalla tavalla ja niiden sallimiin paikkoihin.
Luokittelemattoman kehikon hitsatut kiinnikkeet tulee poistaa kaarista ja korvata pantakiinnitteisillä kiinnikkeillä, jolloin kehikkoon ei tehdä pysyvää muutosta. Sama sääntö koskee takapaloseinän kiinnikkeitä. Ainoat säännön sallimat hitsatut kiinnikkeet ovat A- ja B-pilarin vahvikelaput koriin.