Uutiset
FinRX sarjan 2021 kysely kilpailijoille
2.3.2021
Talven viimeinen Flying Finn Rallivalmennusleiri on peruttu
2.3.2021
Hannu Mikkola 1942-2021
1.3.2021
Rallicross SM 2021 kysely kilpailijoille
25.2.2021
Rataleimatutkinto 2021 sekä ajotekniikkakoulutusta
17.2.2021
Autourheilija: haku Puolustusvoimien Urheilukoulun IV/21 saapumiserään päättyy 28.2.2021
16.2.2021
AVI:n ohjeistus urheilutapahtumista
12.2.2021
Muutoksia Rallisprintin SM-sarjan 2021 kilpailukalenteriin
11.2.2021
Flying Finn Haastaja-leirit siirtyvät syksyyn
10.2.2021
Driftingin lajiryhmä muistuttaa harrastajia SM-sarjan osallistumisoikeutta koskevasta SM-sarjasäännön sääntökohdasta 5.1.
10.2.2021
Moottoriratojen ja suorituspaikkojen ympäristöluvat täytyy tarkistaa määräajoin
30.11.2017
Ympäristönsuojelulaki astui voimaan vaiheittain 2000 – luvun alussa. Lain myötä ulkona oleville moottoriradoille vaaditaan ympäristölupa. Lakia muutettiin vuonna 2014 ja oleellisin muutos oli se, että kun aiemmin luvat olivat voimassa määräajan (tyypillisesti 10 vuotta) niin uuden lain mukaan lupia ei enää tarvitse uusia – riittää kun ne tarkastetaan kymmenen vuoden välein.
Melkoinen määrä Suomen moottoriratojen ympäristölupia on myönnetty kymmenkunta vuotta sitten – näin lupien tarkastaminen on nyt ajankohtaista. Luvan haltija on vastuussa siitä, että luvan tarkastusprosessi käynnistyy kunnan ympäristönsuojelusihteerille tehtävälle hakemuksella viimeistään luvan päättymistä edeltävän vuoden loppuun mennessä. Eräissä tapauksissa lupaviranomainen on Aluehallintovirasto. Mikäli radalla ei ole tehty muutoksia tarkistuksen teko ei ole kovin monimutkaista. Jos taas lupaehtoja halutaan muuttaa esim. aukioloaikojen suhteen, on haettava uutta lupaa.
Uusi ympäristösuojelulaki mahdollistaa myös sen, ettei lupaa tarvitse välttämättä tarkastaa. Lupaviranomainen voi harkintansa mukaan todeta, että lupa on voimassa toistaiseksi. Ao. päätöstä edesauttaa mm se, ettei toiminnasta ole tullut valituksia luvan voimassaoloaikana eikä luvan haltijalla ole tarvetta muuttaa toimintaa. Tässä asiassa siis toimiva keskusteluyhteys ja oma ennakoiva aktiivisuus ympäristönsuojelusihteerin suuntaan on tärkeää. Myönteisestä päätöksestä kannatta pyytää kirjallinen dokumentti – sitä tarvitaan mm kilpailun tuomariston kokouksen lupatarkastusvaiheessa.
Käytännössä viranomaisten käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain mm viranomaisten kiireiden takia. Käydyistä keskusteluista kannattaa kerätä dokumentteja. Tärkeimmät kommentit kannattaa pyytää sähköpostilla ja tallentaa ne ratakansioon asioiden mahdollisia selvittelyjä varten. On muistettava, että toiminnan harjoittaja on vastuussa ympäristöluvan voimassa olosta ja viranomaisen myöntämät poikkeukset on pystyttävä todistamaan.
AKK-Motorsport ry
Olosuhdetyöryhmä