Uutiset
Pasi Mäenpää AKK Sports Oy:n hallituksen uusi puheenjohtaja – Marco Mäkinen ja Tommi Muilu mukaan hallitukseen
25.4.2024
Haetaan pienoisautoilun TSM-10 ja C-12 -luokille yhteistä luokkayhteyshenkilöä
25.4.2024
Hallituksen kuulumisia - KITI-kehityshanke etenee
25.4.2024
JM Talvimestaruus 2025
25.4.2024
Haetaan pienoisautoilun Maastosarjan M2-10 ja M4-10 -luokille luokkayhteyshenkiloä
25.4.2024
Jokamiehenluokan harrastajakyselyn 2/2024 kooste
22.4.2024
Rataleimatutkinnon uudet ajopäivät 3-4.5.2024
20.4.2024
Suomalaiset vahvistavat asemaansa FIA:n komissioissa
19.4.2024
Historicin FIA HTP -passien kansallinen voimassaolo
18.4.2024
Tärkeä tiedote! Liikennevakuutuslain uudistus lykkääntyy
18.4.2024
Pienoisautoilun lajiryhmän kokous 2/2020 25.2.2020
28.2.2020
25.2.2020 pidetyssä pienoisautoilun lajiryhmän kokouksessa olivat paikalla Riku Akkanen, Vesa Yli, Pyry Niemelä, Niklas Holmberg, Anna Kantamaa ja lajikoordinaattori Mia Vihavainen.
Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavia asioita:
LUOKKAYHTEYSHENKILÖT
Kuultiin luokkayhteyshenkilöiltä tilannekatsaukset jokaisen luokan osalta. Luokkayhteyshenkilöt, joilta saatiin tilannekatsaus olivat Tomi Pahula, Vesa Yli, Teemu Saarinen, Vesa Rousku, Jukka Häkämies, Mikko Mäkelä ja Vesa Rousku.
ROA SM-SARJOJEN SARJASÄÄNNÖT
Esitetään hallitukselle hyväksyttäväksi sarjasäännöt SM-luokkien M8, M8e, M2-10, M4-10, C-8, LS-5, LS-OR osalta.
KOULUTUS- JA LAJIPÄIVÄ
Järjestetään lajipäivä lauantaina 21.11.2020 liiton toimistolla.
EUROSARJAN SÄÄNNÖT
Lajiryhmä hyväksyi esitetyt kansallisen Eurosarjan säännöt.
SLOT-PUOLEN SÄÄNTÖMUUTOKSET
Esitetään hallitukselle hyväksyttäväksi seuraavat muutokset kaudelle 2020.
1.2. OSALLISTUMINEN KILPAILUIHIN
… Kilpailuissa joissa ajetaan ikäsarjoissa (alle 13v ja alle 18v), ajajan ikä määräytyy kuluvan vuoden tammikuun 1. päivän tilanteen mukaan. …
1.3. KILPAILUN SM / NM-ARVO JA OSALLISTUMISRAJOITUKSET … Ura-autoilussa ajetaan ikärajoissa alle 13 ja alle 18 vuotta. …
1.4. SEURAAMUKSET SÄÄNTÖJEN NOUDATTAMATTOMUUDESTA
Harjoitusvuoron jälkeinen nostovuoron laiminlyönti EL-24, ES-32, F1-32, TS-24 sekä ES-24-luokissa Seuraavan harjoitusvuoron menetys. Jos kyseessä on viimeisen harjoituksen nostovuoron laiminlyönti, seurauksena on aika-ajon nopeimman kierrosajan hylkääminen. …
1.14.3 Slot Racing (ura-autot) SM -säännöt
Luokat : ES-24, ES-32, F1-32, TS-24 sekä G27-24, OMO7-24 ja G7-24
Slot Racingin SM -mestaruus ratkaistaan ns. ”kerrasta poikki” ajettavalla kilpailulla. SM arvoa ei jaeta, jos lähtijöitä on vähemmän kuin 10. Skaalaluokkien kilpailuissa noudatetaan AKK:n voimassa olevia sääntöjä. G-7 kilpailussa noudatetaan ESROC:n voimassa olevia sääntöjä, ellei kilpailukutsussa toisin ilmoiteta.
2.1.5 NOPEUDENSÄÄDIN
… Kytkentä rataan XLR- tai puhelin- ja banaanipistokkeilla. Kytkentä: Valkoinen, ylhäällä vasemmalla = virtalähteen+, nopeudensäätimen vastus Musta, ylhäällä oikealla = radan+, nopeudensäätimen liipasin Punainen, alhaalla = radan-, nopeudensäätimen jarru
2.1.6 KILPAILUT
Suomen Mestaruus, ESROC G7-24 (yl.)
Suomen Mestaruus, ISRA ES-24 (yl.)
Suomen Mestaruus, ISRA ES-32 (yl.)
Suomen Mestaruus, ISRA F1-32 (yl.)
Suomen Mestaruus, ISRA TS-24 (yl.)
Nuorten Mestaruus EL-24 (alle 18 v.)
Nuorten Mestaruus EM-24 (alle 13 v.)
2.1.7 Kilpailijanumerot
Eurosarja: EM/EL 0.5*, OG/ES/ TS 1*, ES-32/F1-32 0.5*
Eurosport SM : EM/EL 1*, ES 1.5, ES-32/F1-32 1*
ISRA MM: Prod/F1-32/ES-32/ES-24 1,5*
2.2 SKAALA-AUTOLUOKAT
B. Runko EM-24
… Taka-akselin yläreunan ja rungon pohjan väli min. 8,6 mm. Taka-akselin minimihalkaisija 2.36 mm. Rungon alapinnalle ei saa lisätä mitään (pl. ohjuri prikkoineen ja virtaharjat). Neulaputkien tulee mennä alkuperäisten rungon korinkiinnitysreikien läpi. …
Kohta 2.2 C Moottori OG-12-24
Sarjatuotanto-osista kasattu C-kannu moottori ja siinä tulee käyttää G12/G15- luokkien määrittelyiden mukaista ankkuria, jonka ankkuripakan halkaisija on min 0.500” (12,7 mm) ja siinä on vähintään 50 käämikierrosta, max AWG 29 lankaa (D 0,2845 mm ilman lakkaa).
Kohta 2.2 D. Kori EM-24, EL-24 ja OG12-24
D. Kori EM-24, EL-24 ja OG12-24 Sallittuja ovat AKK:n hyväksymät korimallit. Leikkaus vapaa. Rengasaukkojen tulee olla läpinäkyvät tai leikattu auki jos ei käytetä tarrarenkaita. Ei aerodynaamisia lisäkkeitä. …
Kohta 2.2 D. Kori TS-24
Sallittu esikuvan mukaiset, AKK:n hyväksymät ns. ITC-, DTM-, BTCC- ja STW-korit. Rengasaukkojen tulee olla läpinäkyvät tai leikattu auki jos ei käytetä tarrarenkaita. Ei aerodynaamisia lisäkkeitä, alkuperäinen, irrallinen takaspoileri tulee kiinnittää alkuperäiseen paikkaan ja asentoon. …
2.4.2 ISRA (sovellettu)
Kansainväliset skaalakilpailusäännöt. ES-24-luokassa Aika-ajon (1 min paras kierrosaika tai kierrosmäärä) perusteella sijoitus alkueriin. … Ajoajat: Alkuerät 8x3 min, semifinaalit 8x4 min, finaali 8x5 min. Uranvaihdot 1min.
ES-32 ja F1-32 luokissa ajetaan suorat semifinaalit (8x4min) ja finaali (8x5min) ilman alkueriä. TS-24 luokassa ajetaan suorat finaalit, jotka muodostetaan aika-ajon järjestyksen mukaan. TS-24 aika-ajon kierrokset lasketaan lopulliseen tulokseen.
Seuraava kokous pidetään sähköpostitse maaliskuu-huhtikuun aikana.
Yhteystiedot
Mia Vihavainen
Lajipäällikkö
050 528 3022
mia.vihavainen@autourheilu.fi