Uutiset
Drift SM -sarjasäännöt julkaistu ja sarjailmoittautumiset avattu kaudelle 2025
5.12.2024
Rallicross SM sarjan renkaat kaudella 2025
5.12.2024
Flying Finns 2025 Mediapäivä – autourheilun ensi vuoden huippuhetket näkyviksi medialle
4.12.2024
Hallituksen joulukuun kuulumisia - esittelyssä muun muassa urheiluvaliokunnan toimintamallin muuttuminen 2025
4.12.2024
AKK:n johtoryhmä tarkasteli strategiaa ja käynnistää skenaariotyöskentelyn – tiekartan viimeinen vuosi tuo uusia painopisteitä
3.12.2024
Asfalttiviidakosta arktiseen ralliseikkailuun - Ville Kaukonen ja Teemu Suninen lyövät hynttyyt yhteen legendaarisessa Tunturirallissa
2.12.2024
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia
29.11.2024
Jäsenmaksukausi 2025 on avattu KITI-järjestelmässä
28.11.2024
Kartingin lajiryhmä kokousti marraskuun puolivälissä
28.11.2024
Ralli SM 2025 – Sarjasäännöt julkaistu ja rekisteröityminen sarjaan avattu
27.11.2024
Rallisprintin Lajiryhmän kokous 3/19 14.5.2019
21.5.2019
AKK:n Rallisprintin Lajiryhmä piti vuoden kolmannen kokouksensa tiistaina 14.5. Lajiryhmän kokoonpanoon oli tehty AKK:n hallituksen toimesta muutos ryhmän aikaisemman puheenjohtajan Veikko Lehtosen poismenon myötä, ja ryhmän uudeksi jäseneksi oli valittu Henna Pallonen.
Kokouksessa olivat läsnä: Minna Ahola, Erkki Koskelo, Juha Pensas, Henna Pallonen sekä Lajipäällikkö Henrik Frank
Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavat asiat:
Puhteenjohtajan valinta
Valittiin lajiryhmälle uusi puheenjohtaja toimikaudelle 2019-202.
Lajiryhmän päätös: Valittiin ryhmän uudeksi puhteenjohtajaksi yksimielisesti Minna Ahola.
RALLISPRINTIN HARRASTAJAKYSELYN LÄPIKÄYNTI
Käytiin läpi harrastajakyselyn vastaukset. Yleisesti todettava, että suuria tai kriittisiä muutostarpeita kyselyn vastauksista ei ilmennyt, mutta tietyt asiat tulee huomioida tulevan kauden sääntöihin. Vastauksia kyselyyn saatiin hieman alle 200, joten vastausprosentti jäi odotettua pienemmäksi (n. 25%).
Esille nousi mm. seuravat asiat:
- Punnitus kuljettajan kanssa (huomioitava vuoden 2005 ja uudemmat autot, jolloin painorajaa olisi laskettava)
- Tiiviimpiä kilpailutapahtumia
- Enemmän kolmen kierroksen kilpailuja kansallisiin kilpailuihin
- Enemmän sorakilpailuja
Kyselyn tuloksissa oli myös havaittavissa selkeästi se, että harrastamisen ja kilpailujen valinnan yksi tärkein tekijä on kilpailun ajankohta ja sijainti, ei niinkään kilpailun järjestäjä tai lajiliitto. Kilpailijat kaipaisivat lisää kansallisia kilpailuja alueille, joissa tällä hetkellä ei ole tarpeeksi tarjontaa kilpailuille.
Yleisesti keskusteltiin siitä, että kilpailujen ”formaatti” on hyvin vahvasti asettunut tiettyyn muottiinsa, josta poiketaan hyvin harvoin, vaikka tietyllä tapaa säännöt antaisivatkin liikkumavaraa kisojen toteutukseen. Keskusteltiin, että voisi olla tehokasta järjestää jonkinlainen seminaari/tilaisuus, jossa voitaisiin keskustella ja tuoda esille ns. ”best practice” käytäntöjä, joissa voitaisiin käydä läpi myös kilpailunjärjestämisen vaihtoehtoja ja vapauksia.
Mahdollinen ajankohta voisi olla esim. Hanaa Expon yhteydessä, jolloin voitaisiin järjestää myös eri sarjojen palkintojenjaot.
SÄÄNTÖ-ASIAT
Alustavat esitettävät Sääntömuutokset kaudelle 2020
Käytiin läpi alustavat sääntömuutokset kaudelle 2020. Lopulliset muutokset ja tarkennetut tekstit työstetään syyskuulle 2019.
- Tarkennetaan radantarkastukset ja viranomaisten läsnäolo
- Huomioidaan ja tarkennetaan pysähtyminen STOP-merkillä (alue, jossa pysähdytään)
- Tankkaaminen ja polttoaine
- Alustasuojat, eli vaaditaan ainoastaan kilpa-auton alle, mikäli ympäristöviranomaiset eivät kilpailukohtaisesti vaadi lisää
- Huomioidaan toiminta keltaisen/tuplakeltaisen alueella, ja mikä mahdollistaa uusinnan
Lisäksi huomioidaan sääntömuutoksiin jo aikaisemmin lajiryhmän työstämät asiat:
- Jaetaan kilpailut kahteen eri tasoon, arvokilpailut (SM ja Cup) sekä kansalliset kilpailut
- Arvokilpailut toteutetaan käytännössä kuten 2019
- Arvokilpailuissa tuomaristo nykykäytännön mukaisesti
- Kansallisissa kilpailuissa ei tuomaristoa (ellei järjestäjä halua), ainoastaan AKK:n nimeämä kilpailukonsultti
- Huomioidaan kevennykset toimitsijalisenssivaatimuksissa
- Kilpailuluokat järjestäjän määrittämällä tavalla
- Debytanttikilpailijat, kolme kilpailua voi ajaa tutustumislisenssillä, jonka jälkeen hankittava kilpailijalisenssi ja seuran jäsenyys (maksimi-ikä 45v)
Lisäksi esitetään tekniikan lajiryhmälle seuraavaa:
Huomioidaan luokkajakoon seuraavat muutokset:
2-vetoiset SS-autot jaetaan jatkossa seuraavasti:
Alle 1650 cc
Enintään 2400 cc
Yli 2400 cc
Lisäksi pyydetään lajiryhmältä kannanotto autojen punnitukseen, jolloin autot punnittaisiin jatkossa kuljettajan kanssa. Lisäksi huomioitava vuosimallia 2005 ja sitä uudemmat autot ja niiden punnitus.
Muutosesitykset SS-autojen tekniikkasääntöihin
Keskusteltiin SS-autojen mahdollisista tekniikkasääntöjen muutoksista, joilla sallittaisiin autoihin moottoripyörän moottorit.
Todettiin, että autojen sääntö pohjautuu täysin SS-autojen sääntöihin, mutta näille autoille luotaisiin omat kilpailuluokat.
Tehtiin seuraava esitys tekniikan lajiryhmälle:
Pyydetään tekniikan lajiryhmää luomaan sääntöraamit näille autoille.
Autot olisi aluksi yhdessä luokassa, mutta mikäli kehitys johtaa siihen, että suorituskyky kasvaa, voitaisiin auto jakaa eri luokkiin, esim. ahdetut ja vapaastihengittävät.
Tulkinta koskien ns. ”ralliautojen” varusteita Rallisprintissä
Todettiin, että nykyinen sääntö ei vaadi autoihin penkkiä tai turvavöitä, ellei auton tekniikkasääntö (esim. FIA R-autot) tätä erikseen velvoita.
Lajiryhmän päätös: Ei tehdä muutoksia sääntöihin kesken kauden, mutta huomioidaan asia kuitenkin kauden 2020 sääntöihin tarvittavilta osin.
KALENTERI-ASIAT
Todettiin yleisesti, että huhtikuun loppuun menessä on vastaanotettu yhteensä 14 Rallisprint-kalenterihakemusta. Kansallisten kilpailujen hakemuksia toivottaisiin lisää, jotta kalenteri saataisiin valmiiksi mahdollisimman hyvissä ajoin, ja sitä kautta palvelemaan harrastajia ja heidäen seuraavan kauden suunnitelmia mahdollisimman hyvin.
Rallisprint SM-kalenteri 2020
Lajiryhmän päätös Rallisprintin SM-osakilpailuiksi kaudelle 2020:
1. Osakilpailu: 2.2 Lahti
2. Osakilpailu: 29.2. Laukaa
3. Osakilpailu: 9.5. Kauhava
4. Osakilpailu: 7.6. Vihti
5. Osakilpailu: 12.9. Paikka vahvistetaan myöhemmin
6. Osakilpailu: 3. tai 4.10. Ei järjestäjää toistaiseksi
Lajiryhmä avaa haun kauden päätöskilpailun järjestäjästä. Hakemukset tulee toimittaa sähköpostilla, sekä KITI-järjestelmässä lajipäällikölle viimeistään perjantaihin 14.6.2019 klo 16.00 mennessä.
Rallisprintin Cup-kalenteri 2020
Alustava Cup-sarjan kalenteri on seuraava
1. Osakilpailuviikonloppu: 9.-10.5. Kauhava
2. Osakilpailuviikonloppu: 23.-24.5.
3. Osakilpailuviikonloppu: 27.-28.6.
4. Osakilpailuviikonloppu: 11.-12.7.
5. Osakilpailuviikonloppu: 29.-30.8.
Muille osakilpailuille pitää vielä etsiä järjestäjät. Lajiryhmä pidättää oikeuden muutoksiin kelenterin osalta tarvittaessa.
MUUT ASIAT
Radantarkastajien nimeäminen
Käytiin läpi radantarkastajahakemukset.
Lajiryhmän päätös:Valitaan seuraavat henkilöt radantarkastajiksi:
Kari Karhu
Marko Natri
Juha Kenttämaa
Jari Parto
Pasi Korkiamäki
Hannu Hyttinen
Asko Linnansuu
Jari Tuhkanen
Pentti Varis
George Kettunen
Veli-Matti Ahonen
Kari Kukkamäki
Radantarkastajille pidetään koulutuspäivä syksyllä 2019.
Tuomariston puheenjohtajien ja kilpailukonsulttien haku, ja kouluttaminen loppuvuonna 2019
Avataan haku, jolla haetaan tuomariston puheenjohtajia, tuomareita ja uusia kilpailukonsultteja.
Järjestetään koulutus marraskuussa 2019.
SEURAAVA KOKOUS
Seuraava kokous keskiviikkona 18.9. klo 15.00.
Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5439977