F-Rallisarjan keskustelutilaisuus 16.6.2017

21.6.2017

« Takaisin

AKK:n Rallin Lajiryhmä piti keskustelutilaisuuden F-Rallisarjan aktiiviharrastajien kanssa perjantaina 16.6.2017 Toivakassa.

Tilaisuudessa olivat läsnä:

Kimmo Rostedt

Joni Kohtaniemi

Joni Hiipakka

Ari-Matti Rikkinen

Markus Mäki-Kulmala

Jorma Mikkola, F-Rallisarja

Markus Silfvast, lajiryhmä

Martti Liukkonen, lajiryhmä

Henrik Frank, lajipäällikkö

Tilaisuudessa käsiteltiin ja keskusteltiin seuraavia asioita:

Kalenteri

Todettiin, että kauden 2018 F-Rallisarjan kalenterissa 5 osakilpailua, 2 talvella ja 3 kesällä.

Käytiin läpi kalenterin rakentamisen perusteet, ja mikä vaikuttaa mihin. Todettiin, että esim. RSJM ja F-Rallisarjan osakilpailua ei haluta sijoittaa missään nimessä päällekkäin, koska useat kilpailijat ajavat molemmissa sarjoissa.

Todettiin, että Toivakan osakilpailun järjestelyt ovat ennen kilpailua toteutettu esimerkillisesti. Tavallaan luotu ”standardi” sille, minkälainen F-Rallisarjan kilpailun pitäisi olla. Järjestäjä on markkinoinut kilpailua eri suuntiin tehokkaasti, josta osoituksena yli 200 osallistujaa. Järjestäjä esitteli myös kilpailunsa markkinointisuunnutelman ja budjetin. Todettiin, että markkinoinnissa on käytetty hyvin paljon ns. "ilmaisia kanavia", kuten esim. Sosiaalista Mediaa. Vastaavaa tehokkuutta toivotaan jatkossa myös muilta sarjan osakilpailujärjestäjiltä!

Luokkajako ja pistelasku

Keskusteltiin luokkajaosta Pohdittiin erilaisia vaihtoehtoja, ja mietittiin mahdollisia uusia luokkajakoja. Selkeästi todettiin, että kaksi luokkaa/lisenssiluokka on riittävä määrä.

Seuraavia vaihtoehtoja nostettiin esille:

1.          Alle 1650 cc moniventtiiliset ja alle 2200 cc ”kasiventtiiliset”

2.          Yli 1650 cc moniventtiiliset

Toinen vaihtoehto:

1.          Alle 1800 cc moniventtiiliset ja alle 2200 cc ”kasiventtiiliset”

2.          Yli 1800 cc moniventtiiliset

Kolmas vaihtoehto

1.          Alle 2200 cc

2.          Yli 2200 cc

Yleinen, Seniorit ja Juniorit. Kokonaisuudessa 6 luokkaa sarjassa.

Näihin toivotaan myös sarjaa kiertävien kilpailijoiden mielipiteitä kesän aikana.

Pistelaskun osalta keskusteltiin seuraavaa:

Yleiskilpailupisteet (painotus tässä) plus kiinteät luokkapisteet 10-15 parhaalle. Lisäksi on korjattava pisteiden pyöristäminen.

Power Stage mahdollisesti toteutettavissa, joka kilpailun viimeinen erikoiskoe, kolme parasta. Pisteet yleiskilpailutuloksen perusteella (yleinen, seniorit ja juniorit). Vaihtoehtona aina rallin lyhin erikoiskoe. Lyhimmän erikoiskokeen pituus ilmoitettava kilpailun säännöissä.

Keskusteltiin junioreiden yhdistämisen (sääntömuutos kaudelle 2018, eli B- ja A-juniorit yhdistetään yhdeksi luokaksi) myötä siitä, että kehitetään jonkinlainen ”tulokas cuppi” juniorikilpailijoille, jotka ovat ajaneet ”vain” tietyn määrän kilpailuja (palkinnot, renkaat).

Mahdolliset nuottiluokat

Keskusteltiin nuottiluokista F-Rallisarjaan. Itse F-Rallisarja pitää olla se ”ykkösjuttu”, tämän jälkeen nuottiluokat. Tämä mahdollistaisi myös sen, että nuotitus voitaisiin tehdä kisapäivän aamuna.

Mahdollinen malli:

F-Rallisarja (6 luokkaa)

F-Rallisarja nuottimestaruus (1-luokka, kaikki kuutiotilavuudet yhdessä)

R-Lite (WRC, FIN-R 4WD ja R-Lite) (ei Cup arvoa toistaiseksi)

Asia (ennakkotutustuminen) pitää varmistaa kauden 2018 järjestäjiltä, toistaiseksi nuotitukseen on sitoutunut Jämsä-rallin järjestäjä.

Sarjan yleiset asiat

Todettiin, että että sarjamaksun nosto 350 euroon ei ole ongelma. Tästä summasta 200 euroa lohkaistaan palkintoihin. Nuotti- ja R-lite luokkien osalta mahdollisia palkintorahoja mietitään. Palkintoja luokittan 3-5 kuljettajalle.

Jotta palkintopottia saataisiin suuremmaksi, AKK on edelleen valmis neuvottelemaan jonkun asiasta kiinnostuneen myyjän kanssa provikkapohjalta. Yhteydenotot lajipäällikköön.

KITI-ilmoittautumisen ongelma on siinä, että lisenssin pitää olla voimassa. Mikäli systeemiä saadaan muutettua niin, että lisenssin ei tarvitse olla voimassa, voidaan ilmoittautuminen toteuttaa KITI:ssä.

Sarjan tiedottaminen ns. ”välikaudella” (ennen kauden alkua, ja esim. talvi ja kesäkauden välissä) on vaikeaa, koska tietoa on liikkeellä hyvin vähän. Kauden 2018 osalta sarjasäännöt julkaistaan heti kauden 2017 päätyttyä, ja ilmoittautuminen avataan. Tällöin saadaan myös aihetta tiedottamiselle helpommin, kun tiedetään kuka sarjaan on sitoutunut.

Esitettiin järjestäjille mahdollisuutta ”lahjoittaa” sarjalle 1-2 ilmaista ilmoittautumista/kilpailu.

Järjestäjille pidettävä palaveri hyvissä ajoin (loka-marraskuu), jossa sovitaan asiat.

Sarjan osakilpailujen pitäisi olla yhtenäisiä (selkeät raamit!). Todettiin, että Facebook-tavoitettavuus on erittäin tehokasta. Parhaimmat F-Rallisarjan tiedotteiden tavoitettavuus yli 11 tuhatta.

TV-Lähetykset pääosin todella hyviä, mutta niihin kaivattaisiin lisää ”inside”-sisältöä. Auto-esittelyjä, järjestäjä-esittelyjä jne. jne. Mahdollinen järjestäjän yhteistyökumppanin haastatteluslotti. 

Hanaa!-lehti antaa sarjan voittajille puolen sivun kiitospaikan. Lisäksi valitaan kauden paras osakilpailujärjestäjä, joka saa myös oman ilmoituksen lehteen.

Lisätiedot:

Rallin Lajipäällikkö Henrik Frank, henrik.frank@autourheilu.fi, 040-5349977

Rallin Lajiryhmän pj. Markus Silfvast, markus.silfvast@gmail.com, 044-972 3805

Design Mainostoimisto Ajaton Oy