Uutiset
Ralli-autojen kuntokatsastajien koulutustilaisuudet joulukuussa 2024
10.10.2024
Yhteisöllistä autourheilutoimintaa pienestä pitäen – MM-rallin Laukaan erikoiskokeen päällikkö ja koordinaattori Minä olen -haastattelussa
10.10.2024
Tuukka Taponen ja Art Grand Prix yhdessä FIA F3-sarjaan kaudella 2025
9.10.2024
AKK kiittää pitkän ja ansiokkaan uran tv-tuotannossa tehnyttä Jyrki Karia - Jyrkin tekemä työ näkyy vahvasti tulevissa streamtuotannoissa
9.10.2024
Tekniikan lajipäivä 23.11.2024 Ellivuoressa
8.10.2024
Haku lajiryhmiin vuosille 2025-2026 on avattu!
4.10.2024
Kartingin lajiryhmän kuulumisia syyskuulta
4.10.2024
Rata-ajon ja endurancen lajiryhmän kuulumisia
4.10.2024
Korjauksia Rallisprintin SM-pisteisiin
4.10.2024
Ralli SM -kausi huipentuu viikonloppuna Kiteellä
3.10.2024
F-Rallisarjan keskustelutilaisuus 16.6.2017
21.6.2017
AKK:n Rallin Lajiryhmä piti keskustelutilaisuuden F-Rallisarjan aktiiviharrastajien kanssa perjantaina 16.6.2017 Toivakassa.
Tilaisuudessa olivat läsnä:
Kimmo Rostedt
Joni Kohtaniemi
Joni Hiipakka
Ari-Matti Rikkinen
Markus Mäki-Kulmala
Jorma Mikkola, F-Rallisarja
Markus Silfvast, lajiryhmä
Martti Liukkonen, lajiryhmä
Henrik Frank, lajipäällikkö
Tilaisuudessa käsiteltiin ja keskusteltiin seuraavia asioita:
Kalenteri
Todettiin, että kauden 2018 F-Rallisarjan kalenterissa 5 osakilpailua, 2 talvella ja 3 kesällä.
Käytiin läpi kalenterin rakentamisen perusteet, ja mikä vaikuttaa mihin. Todettiin, että esim. RSJM ja F-Rallisarjan osakilpailua ei haluta sijoittaa missään nimessä päällekkäin, koska useat kilpailijat ajavat molemmissa sarjoissa.
Todettiin, että Toivakan osakilpailun järjestelyt ovat ennen kilpailua toteutettu esimerkillisesti. Tavallaan luotu ”standardi” sille, minkälainen F-Rallisarjan kilpailun pitäisi olla. Järjestäjä on markkinoinut kilpailua eri suuntiin tehokkaasti, josta osoituksena yli 200 osallistujaa. Järjestäjä esitteli myös kilpailunsa markkinointisuunnutelman ja budjetin. Todettiin, että markkinoinnissa on käytetty hyvin paljon ns. "ilmaisia kanavia", kuten esim. Sosiaalista Mediaa. Vastaavaa tehokkuutta toivotaan jatkossa myös muilta sarjan osakilpailujärjestäjiltä!
Luokkajako ja pistelasku
Keskusteltiin luokkajaosta Pohdittiin erilaisia vaihtoehtoja, ja mietittiin mahdollisia uusia luokkajakoja. Selkeästi todettiin, että kaksi luokkaa/lisenssiluokka on riittävä määrä.
Seuraavia vaihtoehtoja nostettiin esille:
1. Alle 1650 cc moniventtiiliset ja alle 2200 cc ”kasiventtiiliset”
2. Yli 1650 cc moniventtiiliset
Toinen vaihtoehto:
1. Alle 1800 cc moniventtiiliset ja alle 2200 cc ”kasiventtiiliset”
2. Yli 1800 cc moniventtiiliset
Kolmas vaihtoehto
1. Alle 2200 cc
2. Yli 2200 cc
Yleinen, Seniorit ja Juniorit. Kokonaisuudessa 6 luokkaa sarjassa.
Näihin toivotaan myös sarjaa kiertävien kilpailijoiden mielipiteitä kesän aikana.
Pistelaskun osalta keskusteltiin seuraavaa:
Yleiskilpailupisteet (painotus tässä) plus kiinteät luokkapisteet 10-15 parhaalle. Lisäksi on korjattava pisteiden pyöristäminen.
Power Stage mahdollisesti toteutettavissa, joka kilpailun viimeinen erikoiskoe, kolme parasta. Pisteet yleiskilpailutuloksen perusteella (yleinen, seniorit ja juniorit). Vaihtoehtona aina rallin lyhin erikoiskoe. Lyhimmän erikoiskokeen pituus ilmoitettava kilpailun säännöissä.
Keskusteltiin junioreiden yhdistämisen (sääntömuutos kaudelle 2018, eli B- ja A-juniorit yhdistetään yhdeksi luokaksi) myötä siitä, että kehitetään jonkinlainen ”tulokas cuppi” juniorikilpailijoille, jotka ovat ajaneet ”vain” tietyn määrän kilpailuja (palkinnot, renkaat).
Mahdolliset nuottiluokat
Keskusteltiin nuottiluokista F-Rallisarjaan. Itse F-Rallisarja pitää olla se ”ykkösjuttu”, tämän jälkeen nuottiluokat. Tämä mahdollistaisi myös sen, että nuotitus voitaisiin tehdä kisapäivän aamuna.
Mahdollinen malli:
F-Rallisarja (6 luokkaa)
F-Rallisarja nuottimestaruus (1-luokka, kaikki kuutiotilavuudet yhdessä)
R-Lite (WRC, FIN-R 4WD ja R-Lite) (ei Cup arvoa toistaiseksi)
Asia (ennakkotutustuminen) pitää varmistaa kauden 2018 järjestäjiltä, toistaiseksi nuotitukseen on sitoutunut Jämsä-rallin järjestäjä.
Sarjan yleiset asiat
Todettiin, että että sarjamaksun nosto 350 euroon ei ole ongelma. Tästä summasta 200 euroa lohkaistaan palkintoihin. Nuotti- ja R-lite luokkien osalta mahdollisia palkintorahoja mietitään. Palkintoja luokittan 3-5 kuljettajalle.
Jotta palkintopottia saataisiin suuremmaksi, AKK on edelleen valmis neuvottelemaan jonkun asiasta kiinnostuneen myyjän kanssa provikkapohjalta. Yhteydenotot lajipäällikköön.
KITI-ilmoittautumisen ongelma on siinä, että lisenssin pitää olla voimassa. Mikäli systeemiä saadaan muutettua niin, että lisenssin ei tarvitse olla voimassa, voidaan ilmoittautuminen toteuttaa KITI:ssä.
Sarjan tiedottaminen ns. ”välikaudella” (ennen kauden alkua, ja esim. talvi ja kesäkauden välissä) on vaikeaa, koska tietoa on liikkeellä hyvin vähän. Kauden 2018 osalta sarjasäännöt julkaistaan heti kauden 2017 päätyttyä, ja ilmoittautuminen avataan. Tällöin saadaan myös aihetta tiedottamiselle helpommin, kun tiedetään kuka sarjaan on sitoutunut.
Esitettiin järjestäjille mahdollisuutta ”lahjoittaa” sarjalle 1-2 ilmaista ilmoittautumista/kilpailu.
Järjestäjille pidettävä palaveri hyvissä ajoin (loka-marraskuu), jossa sovitaan asiat.
Sarjan osakilpailujen pitäisi olla yhtenäisiä (selkeät raamit!). Todettiin, että Facebook-tavoitettavuus on erittäin tehokasta. Parhaimmat F-Rallisarjan tiedotteiden tavoitettavuus yli 11 tuhatta.
TV-Lähetykset pääosin todella hyviä, mutta niihin kaivattaisiin lisää ”inside”-sisältöä. Auto-esittelyjä, järjestäjä-esittelyjä jne. jne. Mahdollinen järjestäjän yhteistyökumppanin haastatteluslotti.
Hanaa!-lehti antaa sarjan voittajille puolen sivun kiitospaikan. Lisäksi valitaan kauden paras osakilpailujärjestäjä, joka saa myös oman ilmoituksen lehteen.
Lisätiedot:
Rallin Lajipäällikkö Henrik Frank, henrik.frank@autourheilu.fi, 040-5349977
Rallin Lajiryhmän pj. Markus Silfvast, markus.silfvast@gmail.com, 044-972 3805