Uutiset
Tiedote rata-ajon sekä endurancen lajipäivistä Tampereella 1.11.2025
10.11.2025
Kartingin lajipäivillä käytyjä asioita Jyväskylässä 11.10.2025
10.11.2025
Hallituksen marraskuun kokouksen kuulumisia
7.11.2025
Historic Rally Trophyn sarjasäännöt kaudelle 2026 on julkaistu
7.11.2025
Ralli SM- ja F-Cup -sarjojen säännöt kaudelle 2026 on julkaistu
7.11.2025
Drifting SM Pro2 luokan 2026 ennakkokysely
6.11.2025
HTP-passiprosessin ohjeet ja dokumentit avattu
6.11.2025
Haetaan Crosskart Sprint järjestäjiä talvikaudelle 2026
6.11.2025
Haetaan yhteistyökumppaneita kaudelle 2026 Crosskart Xtrem ja Xtrem Junior autojen ECU ohjelmointiin
6.11.2025
Secto Rally Finland vahvisti asemansa kansainvälisenä huipputapahtumana – taloudelliset vaikutukset Keski-Suomelle kasvussa
5.11.2025
Kartingin lajipäivillä käytyjä asioita Jyväskylässä 11.10.2025
10.11.2025
Lajipäivillä käsiteltiin kuluneen kauden kokemuksia ja kehitysehdotuksia tulevia kausia varten. Keskusteluissa nousi esiin useita tärkeitä teemoja, jotka koskevat kilpailutoimintaa, valmennusta, viestintää ja harrastuksen näkyvyyttä.
Alle on koottu osallistujien esittämiä toiveita ja lajipäivillä käytyjä yhteisiä keskusteluja eri aiheista.
Turvallisuus ja yhteisöllisyys
Esiteltiin Väestöliiton Et ole yksin -kampanjan tekemät huomiot ja havainnot karting-kilpailuista. Ehdotuksena oli nimetä häirintäyhteyshenkilö karting-kilpailuihin, joka voisi toimia samana kuin kilpailuyhdistyksen yhteyshenkilö.
Viestintä ja näkyvyys
Tiedotusta kilpailijoille ja huoltajille toivottiin lisää sähköpostitse, kuten kuukausikirjeen tai -tiedotteen muodossa, jotta ajankohtaiset asiat tavoittavat harrastajat paremmin.
Karting SM sarjassa tuloksiin ja APEX-linkkeihin toivottiin helpompaa pääsyä esimerkiksi SM-sarjan verkkosivujen kautta.
Yleisesti lajin näkyvyyttä ja YouTube-näkyvyyttä toivottiin lisää: tavoitteena olisi luoda sisältöä, joka houkuttelee uusia harrastajia, esimerkiksi videoita aloittelevan kuljettajan näkökulmasta ja oppaita uusille harrastajille.
Kilpailutoiminta
SM-sarjoissa halutaan ajaa enemmän ja luopua aikaa vievistä kuljettajaesittelyistä.
Englantilainen lähtötapa ei nähty SM-arvolle sopivana, mutta se voisi soveltua pienempiin luokkiin ja harrastesarjoihin.
Cadet- ja Micro-luokissa ei haluta vähentää ajettavien kierrosten määrää.
Pohdittiin mahdollisuutta ajattaa Iamen ja Rotaxin Micro/Mini -luokkia Flying Finn Juniori Cupissa.
Cadet-luokan yläikärajan asettamista toivottiin tarkasteltavan tulevissa päätöksissä.
FF Cupin kehittämiseksi tehdään erillinen kysely kilpailijoille. Toivottiin myös parempaa viestintää FF Juniori Cupiin sekä ja yhteistyötä valmennuksessa olevien huippukuljettajien kanssa.
Valmennus ja seuratuki
Seuroille toivottiin lisää tukea ja koulutusta valmennukseen. Mahdollisuus valmennusyhteistyöhön myös kilpailuviikonloppujen aikana nähtiin tärkeänä kehityskohtana.
Tekniikka ja seuranta
Keskustelussa nousi esiin kysymys Cadet-luokan puola-seurannasta: pitäisikö käyttää unilogia vai tutkaa.
Raket-moottorista toivottiin päätöstä poistattaa prikat eturattaan suojasta.
Lisätietoja:
Yhteystiedot

Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi
