Uutiset
FIA Girls on Track Finland – kansainvälinen ohjelma innostaa tyttöjä ja naisia autourheilun pariin / Hae mukaan 1.8. Jyväskylässä järjestettävään tapahtumaan!
4.7.2025
Iiro Palmi jatkaa AKK:lla osa-aikaisena teknisenä asiantuntijana vuoden 2025 loppuun
3.7.2025
Päätoimitsijalisenssin haltija! Lunasta henkilökohtainen rallipassisi Secto Rally Finland 2025 -tapahtumaan!
3.7.2025
AKK:n ylimääräinen liittokokous teki päätöksiä Vantaalla
28.6.2025
Kaksi Flying Finn Tour tapahtumaa heinäkuussa
27.6.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 15.-16.11.2025 Hämeenlinnassa
25.6.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 29.-30.11.2025 Kuopiossa
25.6.2025
Kartingin lajiryhmän kuulumisia 6-25
18.6.2025
AKK aloittaa kilpailutuksen ja pyytää tarjouksia laitetoimittajilta Karting SM-sarjaan
18.6.2025
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia 5/2025 ja 6/2025
18.6.2025
Rallin Lajiryhmän kokous 5/19 20.9.2019
1.10.2019
AKK:n Rallin Lajiryhmä piti kauden viidennen kokouksensa perjantaina 20.9.2019 ennen kauden toiseksi viimeistä F-Rallisarjan osakilpailua Heinolassa.
Kokouksessa olivat läsnä: Markus Silfvast (pj.), Toni Gardemeister, Toni Mäkinen, Timo Rintakoski sekä lajipäällikkö Henrik Frank, joka toimi myös kokouksen esittelijänä.
Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavat asiat:
ESITYKSET HALLITUKSELTA TAI MUILTA LAJIRYHMILTÄ
Tekniikan Lajiryhmän palaute Rallin Lajiryhmän tekemiin sääntömuutosesityksiin
Todettiin Tekniikan Lajiryhmältä annettu vastine, koskien Rallin Lajiryhmän esittämistä tekniikkasääntömuutoksista.
Todettiin, että rallin lajiryhmälle on annettu selkeä palaute siitä, että esitetyt sääntömuutokset saadaan valmiiksi aikaisintaan vuodelle 2021.
SEURANTARAPORTIT
Käytiin läpi kesäkauden 2019 rallien seurantaraportit. Raporteissa nousi esille mm. kansainväliseen aikakorttikäytäntöön siirtyminen kotimaisissa ralleissa.
Keskusteltiin aiheesta. Todettiin että nykyistä kansallista käytäntöä puolustaa mm. se, että se antaa lähtöjärjestyksen suhteen ”pelivaraa”, koska tällöin mahdolliset nopeammat kuljettaja pääsevät hitaammista ohi. Samoin nykyinen järjestelmä ei edesauta vaarallista liikennekäyttäytymistä siirtymä-osuuksilla.
RALLIN ARVOSARJAT
F-Rallisarja 2020
Keskuteltiin F-Rallisarjan käytännön toteutuksesta tulevalle kaudelle. Nostettiin esille seuraavia asioita:
- Pyritään rekrytoimaan sarjalle sarjakoordinaattori, joka kiertää kaikki osakilpailut, toimii järjestäjän ja kilpailijoiden yhteyshenkilönä sekä huolehtii tiettyjen sarjan näkyvyyselementtien toimittamisesta ja näkymisestä kisapaikoilla yms.
- Tuotetaan sarjalle ja osakilpailujärjestäjille käyttöön uusittuja näkyvyyselementtejä, joilla pyritään saamaan osakilpailuille enemmän yhteistä ilmettä sekä samalla nostettua sarjan profiilia.
- TV-toteutus kauden 2019 kaltaisena myös tulevalla kaudella
Todettiin, että sarjasäännöt ja niiden runko on pääpiirteissään nykyisen kaltaisena, pienillä tarkennuksilla ja selkeyttämisellä.
Nostettiin esille myös Rally Trophy-sarjan sisällyttäminen F-Rallisarjan kokonaisuuteen.
Pyritään valmistelemaan sarjasäännöt valmiiksi niin, että ne saataisiin hallitukselle hyväksytettäväksi lokakuun loppuun mennessä.
Valmistelutyö sarjan tulevaisuuden osalta aloitetaan jo syksyn 2019 aikana ja jatketaan talvella 2020.
Ralli SM 2020
Osakilpailut ja kalenteri
Tällä hetkellä Ralli SM-kalenterissa on runkopäivämäärät kuudelle osakilpailulle, joista viidelle on järjestäjä.
AKK-Motorsport on julkaissut haun, jossa etsitään järjestäjää kauden toiselle kesä-osakilpailulle elo-syyskuun vaihteeseen.
Kilpailua on hakenut yksi järjestäjätaho määräaikaan mennessä.
Lajiryhmän päätös: Hyväksyttiin anomus, ja myönnettiin kilpailun järjestämisvastuu Ni-Ro Oy:lle, sillä ehdolla että kyseinen yritys hankkii lajiliitolta kilpailun järjestämisoikeudet ja ne sille myönnetään.
Ralli SM-sarjan kalenteri kaudelle 2020 on seuraava:
16.-18.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
7.-8.2. SM Ralli Mikkeli (RSJM)
28.-29.2. Itäralli, Joensuu (RSJM)
12.-13.6. SM O.K-Auto Ralli, Kouvola (RSJM)
4.-5.9. SM Ralli, Oulu (RSJM)
25.-26.9. Pohjanmaa SM-Ralli, Seinäjoki (RSJM)
Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö Viron lajiliiton kanssa tulevaisuudessa
Keskusteltiin mahdollisesta yhteistyöstä Viron lajiliiton ja heidän kansallisen mestaruussarjan kanssa. Keskustelu oli herännyt lajipäällikön sekä Viron liiton edustajan välille FIA:n rallikomission kokouksessa. Todettiin että SM-osakilpailun vieminen Viroon vaatii vielä selvitystyötä, mutta asiaa pidetään ajatuksena positiivisena. Aiheesta tehdään kysely SM-osakilpailuun sitoutuneilta kilpailijoilta tulevaisuutta (2021) silmälläpitäen.
Viron edustaja on esittänyt myös alustava toiveen, että yksi kyseisen maan mestaruussarjan osakilpailu ajettaisiin tulevaisuudessa, mahdollisesti jo vuonna 2020 Suomessa. Tähän lajiryhmä suhtautuu positiivisesti. Lajiryhmä valtuttaa lajipäällikön jatkamaan keskustelua Viron edustajien kanssa. Lajiryhmä esittää vaihtoehdoksi ensisijaisesti Mikkelin osakilpailua.
SÄÄNTÖASIAT
Historic Rally Trophy – Sarjasäännöt
Käsiteltiin Historic Rally Club Finlandin esitys HRT-sarjasäännöistä.
Lajiryhmän päätös ja esitys hallitukselle: Hyväksyttiin sarjasäännöt ja esitetään ne hyväksyttäväksi AKK:n hallitukselle.
Tasanopeusautojen ajopaikka HRT-sarjan osakilpailuissa
Keskusteltiin Historic Rally Trophy-osakilpailujen eri luokkien ajojärjestyksestä. Ensinnäkin todettiin, että Tasanopeusautot ajaa ennen varsinaisia ralliautoja. Jatkossa erikoiskokeen alkamisaika (”Auto No. 1”) pitää järjestäjän ilmoittaa niin, että ensimmäinen aika on ensimmäisen tasanopeusauton aika. Samoin järjestäjien pitää numeroida autot niin, että autot ovat ”loogisessa järjestyksessä”. Suositellaan että ensimmäinen tasanopeusauto on no. 1, tämän jälkeen muut kilpailuluokat (Historic Esittelyajo, varsinainen ralli) ja niiden numerointi tämän jälkeen jatkuvana.
Etuautojen ja kilpailijoien ajojärjestys on seuraava:
Rallin etuautot -> 000-auto, tasanopeus, SPAUK (jos on), 00-auto, VIP, 0-auto ja tämän jälkeen muut kilpailijat.
Aikahyvityksen määrittäminen Rallin Sääntöihin
Käsiteltiin sääntökohta, koskien aikahyvityksen määrittämistä, mikäli erikoiskoe on keskeytynyt. Kirjataan sääntökohta seuraavasti:
Mikäli kilpailija joutuu tiesulun takia pysähtymään erikoiskokeelle, voidaan näille kilpailijoille, jotka tiesulusta kärsivät, poikkeustapauksissa antaa kilpailunjohtajan määrittämä aikahyvitys. Kilpailijan tulee tällaista hyvitystä anoa ja pystyä esittämään anomuksensa tueksi todisteita kärsimästään aikamenetyksestä. Tiesulun aiheuttaja ei missään olosuhteissa saa hyötyä kilpailunjohtajan määrittämistä aikahyvityksistä.
NIMEÄMISET
Rallin Tuomariston puheenjohtajien, turvatarkkailijoiden ja kilpailukonsulttien nimeäminen
Käsiteltiin hakemukset rallin tuomariston puheenjohtajiksi, turvatarkkailijoiksi sekä kilpailukonsulteiksi.Kaiken kaikkiaan hakemuksia vastaanotettiin 29 kpl (14 pj/15 tt).
Lajiryhmän päätös: Valittiin seuraavat henkilöt rallin luottamustehtäviin toimikaudelle 2020-2022.
Tuomariston puheenjohtajat:
Jani Hänninen
Marjut Haiko
Juha Viitanen
Jari Flyktman
Erkki Paatola
Vesa Leino
Timo Rintakoski
Asko Kettunen
Merja Rauta
Teemu Arminen
Turvatarkkailijat:
Pentti Kangas
Arto Heino
Martti Päivinen
Jussi Perälä
Jani Väisänen
Markus Silfvast
Erkki Hemminki
Kari Kukkamäki
Kari Hannula
Kilpailukonsultit:
Jyrki Hapulahti
Martti Liukkonen
Petri Differt
Juha Pummila
Jarmo Leivo
Nina Suvanto
Tarvittaessa myös turvatarkkailijoita ja tuomariston puheenjohtajia voidaan nimetä myös kilpailukonsulteiksi.
MUUT ASIAT
Rallin verkkopohjainen junioritutkinto
Keskusteltiin rallin junioritutkinnon muuttamisesta verkkopohjaiseksi.
Rallin lajiryhmä esittää, että AKK:n toimisto selvittää ja toteuttaa vaihtoehdot, että lajikohtaiset tutkinnot vähintään kerrattaessa, saadaan verkkopohjaiseksi 1.1.2020 alkaen.
Yhteenveto FIA-rallikomission syyskuun kokouksesta
Lajipäällikkö esitti yhteenvedon syyskuun alussa pidetystä FIA-rallikomission kokouksesta.
Lisätiedot: Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977