Uutiset
Kuljettajatiedote Crosskart SM
26.7.2024
Flying Finn maailmalla: Joel Pohjola noussut kansainvälisen kartingin huipulle
25.7.2024
Flying Finn maailmalla: GT-kuljettaja Nikolas Pirttilahti kahdesti podiumille Etelä-Koreassa
23.7.2024
Tekniikkakoulutusta tulossa
19.7.2024
Crosskart SM: Sarjapisteisiin muutoksia - päivitetty pistetilanne julkaistu
18.7.2024
Drift SM 2024 - sarjasääntöihin on julkaistu lisämääräys 2
17.7.2024
F-Cupin kilpailukalenteri 2025 – Viisi osakilpailua, kaksi talvella ja kolme kesällä
17.7.2024
Haetaan kolmea Historic Rally Trophy-osakilpailujärjestäjää kaudelle 2025
17.7.2024
Flying Finn maailmalla: Tommi Hallman Skotlannissa
10.7.2024
Rallicross ja crosskart -järjestäjien hakuaikaa jatketaan 16.8.2024 asti
9.7.2024
Taustaa kypäräuudistukselle 2019
21.12.2018
Suomessa tähän vuoteen asti varsin yleisen kypärästandardin (British Standard BS6658-85 type A/FR) kansallinen jatkoaika päättyy tähän vuoteen. Haluamme tässä tuoda julki taustaa sille, miksi tämän kypärähyväksynnän käyttöaikaa ei enää voi jatkaa.
British Standard BS 6658 julkaistiin kypärille vuonna 1985, 33 vuotta sitten. BS 6658 standardi on moottoripyöräkypärille laadittu standardi, jota on täydennetty käsittämään myös autourheilukäyttö. Selvää on, että 33 vuotta sitten kilpailuturvallisuus oli varsin eri tasolla kuin se nykyään on. Myöskään kypärien hyväksymiskriteereitä laadittaessa ei osattu vaatia tämän päivän turvallisuustasoa eikä toisaalta kypärävalmistajat olisi silloin tämän päivän kypäriä osanneet valmistaakaan. Aikaa on kuitenkin kulunut ja tämän päivän tietotaito on nostanut autourheilun turvallisuuden aivan uudelle tasolle. Jos kilpa-autoissa olisi voitu käyttää tämän päivän turvallisuustasoa jo vuonna 1985, monilta henkilövahingoilta olisi kyetty välttymään.
HANS-päätuki keksittiin kyllä 1980 luvun alkupuolella, mutta se yleistyi autourheilukäytössä vasta 2000-luvun puolella. Formula ykkösissä HANS tuli pakolliseksi vuonna 2003 ja sen jälkeen hyväksi havaittu laite on yleistynyt kaikkeen moottoriurheiluun. BS 6658 standardi ei kuitenkaan huomioinut HANS-yksikön kypärälle aiheuttamia rasituksia. Kilpailuissa huomattiin pian BS kypärissä näistä rasituksista aiheutuneita vaurioita ja siksi FIA ilmoittikin vuonna 2010, että BS 6658 standardin kypärien käyttö lopetetaan vuoden 2013 lopussa. Myös kypärän suunnittelu ja design oli auttamatta vanhanaikaista, olihan se jo 20 vuotta vanhaa.
Vuonna 2013 Suomi kärvisteli kuitenkin vielä finanssikriisin jälkimainingeissa. Lisäksi kypärien hylkääminen vain standardin loppumisen vuoksi koettiin oikeusmurhana, varsinkin jos kypärässä ei ollut mitään näkyviä vaurioita. Jäsenistön toiveesta sitten tehtiinkin BS kypärien voimassaoloon viiden vuoden kansallinen jatkoaika samanaikaisesti kuin tuo kansallinen jatkoaika myönnettiin myös turvavöille ja istuimille.
Kypärän laatua mitataan vieläkin yleisesti vain sillä, miten ulkokuori kestää iskuja. Kuitenkin vielä tärkeämpää ihmisen selviytymisen kannalta on se, kuinka hyvin kypärä vaimentaa päähän kohdistuvia iskuja. Tässä iskun vaimennuksessa on kypärissä otettu viimeisen kymmenen vuoden aikana iso harppaus turvallisempaan suuntaan. Nykyaikainen kypärä yhdistettynä HANS-päätuen, ns. ”korvaläppäpenkin” ja turvakehikon pehmusteen yhteisvaikutukseen on tehnyt autourheilusta huomattavasti turvallisempaa kuin vanhan standardin aikaan. Tästä syystä vanhaa BS 6658 standardia ei ole enää syytä tekohengittää ja jatkaa sen käyttöä, vaan on aika ottaa yhteinen askel kohti entistäkin turvallisempaa autourheilua.
Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 050 347 5177.
Tekniikan lajiryhmä
Vaurioitunut BS 6658
BS 6658 A/FR
FIA 8859-2015