Uutiset
Kartingin lajipäivillä käytyjä asioita Jyväskylässä 11.10.2025
10.11.2025
Tiedote rata-ajon sekä endurancen lajipäivistä Tampereella 1.11.2025
10.11.2025
Hallituksen marraskuun kokouksen kuulumisia
7.11.2025
Historic Rally Trophyn sarjasäännöt kaudelle 2026 on julkaistu
7.11.2025
Ralli SM- ja F-Cup -sarjojen säännöt kaudelle 2026 on julkaistu
7.11.2025
HTP-passiprosessin ohjeet ja dokumentit avattu
6.11.2025
Haetaan Crosskart Sprint järjestäjiä talvikaudelle 2026
6.11.2025
Haetaan yhteistyökumppaneita kaudelle 2026 Crosskart Xtrem ja Xtrem Junior autojen ECU ohjelmointiin
6.11.2025
Drifting SM Pro2 luokan 2026 ennakkokysely
6.11.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 29.-30.11.2025 Kuopiossa - ilmoittautumista jatkettu 9.11. asti
5.11.2025
Tiedote rata-ajon sekä endurancen lajipäivistä Tampereella 1.11.2025
10.11.2025
Rata-ajon ja Endurancen lajipäivän pidettiin Tampereella Hotelli Scandic Cityssä lauantaina marraskuun ensimmäisenä päivänä, tilaisuuteen osallistui 57 lajin parissa toimivaa henkilöä. Rata-autoilu kiinnostaa ja odotuksissa on tasokas kausi 2026.
AKK:sta mukana olivat tilaisuuden veturina toiminut lajivastaava Henri Karjalainen, urheilutoimenpäällikkö Heidi Borg, Linda Vekka sekä rata-autoilun lajiryhmästä Juha Hautala, Jarkko Tähtinen, Sami Salonen ja Ville Savela.
Tilaisuuden alussa Borg kertoi AKK:n terveiset ja ensi kauden toimintasuunnitelmaa, Karjalainen pureutui rata-ajon ja endurancen toimintasuunnitelmiin.
- Rallin verkkotutkinnoista on tullut hyvää palautetta, sen perusteella verkkotutkintoa suunnitellaan otettavan käyttöön endurancessa.
- Ensi kauden sääntömuutoksista keskustellessa esiin nousi avustavien valojen käytöstä radan lippupisteillä.
- FRC-sarjan kilpailuviikonlopun formaatista käytiin keskustelua, suositummaksi nousi perjantai – lauantai -formaatti. Tulevan kauden kalenterin viimeisessä osakilpailussa Kymiringillä ajetaan lauantaina ja sunnuntaina, muissa kilpailuissa formaatti pysyisi ennallaan.
- Varikkoalueeseen toivottiin uudistusta, eri luokille omat alueet -ajatus siirrettiin luokkien työryhmille sekä kilpailunjärjestäjille pohdittavaksi.
- Somenäkyvyyttä toivotaan lisää, voimavaroja on nuorissa harrastajissa. Asiaan tullaan kiinnittämään huomiota.
Keskustelua ja kehittämisehdotuksia käytiin läpi myös luokittain, alla esitetty osa ajatuksista.
V1600
- Autojen painoista ja menestyspainoista käytiin keskustelua, joita tarkastellaan uudestaan. Myös luokan somenäkyvyyteen ja viestintään pitää toivottiin enemmän panostusta.
V8 Thunder
- Ensi kaudeksi luokan rengasmerkki vaihtuu, ja ajatuksena on myös saada ruotsalaiskilpailijoita mukaan Alastaron osakilpailuun. Alastaron kilpailun on merkittynä osaksi ruotsalaisten kilpailukalenteria.
BWM Race Series
- Suurin muutos ensi kaudelle on mukaan tuleva M235 -luokka, kuusi autoa on rakenteilla ja saman verran odotetaan tulevan työn alle talven aikana. Ajatuksena on lisätä lähtöjen määrää osassa sarjan osakilpailuissa neljään per kilpailuviikonloppu, mahdollisesti kahtena viikonloppuna neljä lähtöä ja lopuissa kolme. Uuden luokan myötä 9X- ja E36 -luokat halutaan säilyttää entisellään.
FRC GT Open
- Luokille haetaan SM-arvoa. Mietitään mahdollisuutta yhdistää luokka 4 esimerkiksi V1600-luokan lähtöihin, lisäksi kartoitetaan mahdollisuutta ajaa yhteisiä kansainvälisiä kilpailuja mm. ruotsalaisten kanssa.
Legends
- Mietitään voidaanko yhdistää Mestaruus- ja Harrastesarjan lähtöjä, mikäli osallistujamäärä sen sallii.
Luokkien puheenvuorojen jälkeen oli ryhmätöiden aika, niissä esille nousivat muiden muassa seuraavat asiat.
- Lähtöjen määrä nykyisin sopiva
- Pistelaskenta on hyvä nykyisellään
- Hyväksytään eri luokkien lähtöjen yhdistäminen
- FCY (Full Course Yellow) -toiminnassa on kehitettävää
- Lippupisteiden apuvaloissa on myös kehitettävää
- Hinauksiin tulee kiinnittää huomiota, nopeuttaa ja parantaa toimintaa
- Lippujen noudattamattomuudesta tulevia sanktioita pitäisi koventaa
- ”Jokkis” -tyylinen juokseva aikataulumalli on hyvä
- Toivotaan kuitenkin ”ydinaikataulua”, päälähtöjen ajat tulisi olla tiedossa
- Kuulutuksiin toivottiin parannuksia
Endurance
Endurancen osuudessa nousi esiin muutamia asioita, kuten Kemoran osakilpailun ajankohdan muuttaminen, on nyt samaan aikaa Pärnun FRC-kilpailun kanssa. Lisäksi mietittiin, voidaanko endurancen ja FRC:n kilpailuja yhdistää synergiaetujen vuoksi. Lisäksi esiteltiin uusi sääntömuutos, mikä sallii 2-6 tunnin mittaisten endurance kilpailuiden järjestämisen. Endurance CUP sarjassa ajetaan kuitenkin 6 tunnin CUP-sarja. Mukana on lisäksi 3h luokat.
Lisätietoja:
Yhteystiedot

Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi
